V novém plánu bylo zrušeno členění podle sektorů. Průmyslová zařízení se podle návrhu dělí do dvou kategorií podle objemu vypouštěných emisí. Zařízení, která produkují méně 50.000 tun ročně, dostanou k dispozici o osm procent více povolenek, než kolik činil průměr skutečných emisí CO2 za roky 2005 a 2006. Takových zařízení je v Česku 303. Zbytek pak dostane ve srovnání se zmíněným průměrem o 1,73 procenta povolenek více.
Alokační plán se týká 399 zařízení, která se na celkových emisích CO2 podílejí přibližně 65 procenty. O zbytek se postarají doprava a domácnosti.
Pro nové zdroje je připravena rezerva 1,29 milionu tun emisních povolenek ročně. Ty budou podle ministerského návrhu rozděleny prostřednictvím aukce.
Ministerstvo dnes návrh zveřejnilo na webových stránkách. Podniky, ale i nevládní organizace, mají nyní měsíc k zaslání připomínek. Poté se k dokumentu vyjádří vláda a odešle jej do Bruselu.
Česko žádalo Brusel o 101,9 milionu povolenek po jedné tuně, Evropská komise ale snížila příděl na 86,8 milionu. Ačkoli se vláda kvůli tomu rozhodla komisi zažalovat, dnes zveřejněný plán vychází ze zkráceného návrhu. Soud může trvat i dva roky. Při přípravě alokačního plánu MŽP vycházelo z množství vypuštěných emisí v posledních třech letech.
V roce 2006 vyprodukovaly české podniky 83,7 milionu tun emisí, o rok dříve 82,5 milionu. Ani v jednom roce tak jako celek nevyčerpaly Bruselem schválený příděl povolenek.
Trhem s povolenkami se EU snaží omezit emise oxidu uhličitého, který podle mnoha vědců nejvíce přispívá ke globálnímu oteplování. Jedním z důvodů rozhodnutí Evropské komise o snížení přídělu emisních povolenek bylo i zhroucení evropského trhu s povolenkami v polovině loňského roku. Pokud totiž konkrétnímu podniku emisní povolenky nevystačí, musí si je koupit na evropském trhu. V Česku loni nevystačily povolenky 35 zdrojům znečištění.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
