Cestující za zpoždění autobusu odškodnění většinou nedostanou

24.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. června (ČTK) - Cestující se při zpoždění autobusu kvůli poruše vesměs ničeho nedomůžou. Nemají nárok na odškodné ani v případech, když kvůli zpoždění třeba nepřijdou včas do zaměstnání. U linkového spoje je rozhodující přepravní řád dopravní společnosti.

"V praxi bohužel bývá obvyklé, že tento řád stanoví, že v případě zpoždění nemá cestující právo na jakoukoli náhradu škody," řekl Tomáš Venčl ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Podle Venčla je rozdíl, jestli jde o přepravu pravidelnou, nebo ne. "Při nepravidelné dopravě je dopravce povinen nahradit škodu vzniklou tím, že přeprava nebyla provedena včas," uvedl Venčl. Poškození ale musí o náhradu požádat do šesti měsíců.

Některé spoje mohou vinou špatného technického stavu autobusu mít i více než hodinové zpoždění. Přesvědčili se o tom třeba cestující z Prahy do Dačic na Jindřichohradecku. Zhruba před dvěma týdny autobus z Florence ani neodjel a lidé museli čekat přes hodinu na opravu. Na této trase to za poslední půlrok nebyla první porucha. Před několika týdny se autobus rozbil po cestě a cestující museli čekat na náhradní vozidlo.

Jan Medveď ze sdružení automobilových dopravců Česmad doporučuje v takových případech obrátit se přímo na dopravce. "Může se totiž stát, že majitel se o nepořádku či špatně odvedené práci svých zaměstnanců vůbec nedoví," uvedl.

Podle mluvčího Dopravního podniku Ústeckého kraje Marka Ženkla může řidič v určitých případech vrátit cestujícím jízdné. "Žádné další náhrady nelze na dopravním podniku požadovat. Pokud jakýkoliv veřejný dopravní prostředek zůstane stát z technických potíží, neznamená to automaticky, že za to může dopravce. Tudíž by ani nebylo oprávněné jakoukoliv jinou náhradu požadovat," uvedl Ženkl.

Lidé si podle něj ale na zpoždění nestěžují, protože jsou až na výjimky kvůli ucpaným silnicím. "Z technických potíží je zpoždění maximálně desetkrát do roka v celé oblasti," sdělil.

Odškodné v případě zpoždění naopak nevylučuje Jaroslav Semler z ČSAD Semily. "Záleží na konkrétním případu, především na míře zavinění, společnost odškodňuje dle okolností i nad rámec zákona," uvedl. Opožděno bylo za prvních pět měsíců letošního roku 0,2 procenta všech spojů společnosti. Za většinu z nich mohlo počasí a podmínky na silnicích.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK