Britský prodejce kol a autodílů Halfords expanduje do ČR

25.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. června (ČTK) - Britský maloobchodní prodejce autodílů, jízdních kol a zboží pro volný čas Halfords zahájil expanzi do České republiky, kde chce provozovat síť stejnojmenných obchodů. První prodejnu Halfords otevře v pátek v Retail Parku Čestlice u Prahy a do konce roku chce v Česku zprovoznit další dva obchody. Informovalo o tom vedení české pobočky britského maloobchodního řetězce, který v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku plánuje otevřít 50 obchodů doplněných o servisní dílny.

"Osmnáct let po sametové revoluci a tři roky po vstupu do EU zdejší občané mění zásadně svůj životní styl. Začínají mít více volného času, více si ho váží, a začínají mít také více peněz, které svým zálibám hodlají věnovat," zdůvodnil rozhodnutí společnosti Halfords vstoupit na český trhu ředitel její české pobočky Jiří Miča.

Kolik z plánovaných 50 středoevropských obchodů Halfords otevře v ČR, vedení britského řetězce nezveřejnilo. Podle informací ČTK by prodejny Halfords měly být v následujících letech otevřeny v krajských městech. Z Česka chce Halfords řídit svoji expanzi do Polska, Maďarska a na Slovensko.

První tuzemská prodejna Halfords v Čestlicích u Prahy patří do kategorie největších obchodů Halfords, jejichž plocha činí až 1400 metrů čtverečních. Britská společnost chce ale v Česku postupně otevřít i menší prodejny v nákupních střediscích a centrech měst.

Součástí prodejen Halfords jsou servisní dílny, ve kterých si lidé mohou nechat namontovat zakoupené autodoplňky, vyměnit olej v motoru, objednat tuning vozidla či opravit nebo vylepšit jízdní kolo. "Poprvé v ČR zákazníkům umožníme nakoupit zboží a zařídit servis na jednom místě," podotkl Miča.

Halfords má nyní ve Velké Británii a Irsku 428 obchodů, ve kterých kromě autodílů a jízdních kol nabízí cestovní pomůcky a sportovní či turistické potřeby. Na podobný mix zboží se zatím v Česku nespecializuje žádný obchodní řetězec, tento sortiment je součástí mnohem širší nabídky zboží velkých hypermarketů či hobbymarketů.

Podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research vstupuje Halfords na český trh v době, kdy výrazně roste obliba specializovaných prodejců nepotravinářského zboží. "Tento trend bude ještě nějakou dobu pokračovat a pokud se ho tento nový řetězec šikovně chopí, tak může být úspěšný. Rozhodující je, aby se trefil do preferencí nakupujících tohoto sortimentu, který je velmi specifický," řekl ČTK Skála.

Halfords se podle Skály zřejmě nebude snažit konkurovat cenou levnému zboží, které v těchto kategoriích nabízejí především hypermarkety. "Na druhou stranu je v Česku již hodně velký segment zákazníků, kteří v tomto oboru požadují zboží střední a vyšší třídy. Pokud jim (Halfords) nabídne mix kvalitního sortimentu, služeb a poradenství ze strany dobře vyškoleného personálu, tak to může být úspěšný koncept," upozornil Skála.

Podobnou strategii zvolily například hobbymarkety, jejichž obliba u zákazníků již několik let roste a nyní v nich pravidelně nakupuje více než polovina českých kutilů. Také při nákupech elektroniky dávají Češi přednost právě prodejnám, ve kterých se mohou poradit s odborným personálem. Nákupy elektroniky se tak v ČR navzdory rostoucímu počtu hypermarketů soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro. V nich lidé utrácejí téměř 80 procent celkových výdajů na domácí spotřebiče a spotřební elektroniku.

Od loňského do letošního března vzrostly společnosti Halfords tržby meziročně o 9,1 procenta na 744 milionů liber (31,7 miliardy korun) a hrubý zisk o 8,4 procenta na 83,5 milionu liber (3,6 miliardy korun). Společnost ve Velké Británii a Irsku zaměstnává zhruba 10.000 lidí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK