Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) do ČR dovezeno přes 200.000 ojetin. Právě vozy starší osmi let tvoří zhruba polovinu všech dovážených ojetin.
"Dvě třetiny populace považují neomezený dovoz aut do země za nesprávný, opačný názor má 24 procent lidí. Dovozu se obávají spíše starší a vysokoškolsky vzdělaní lidé," řekl dnes novinářům Michal Peca ze společnosti Factum Invenio. Mladším generacím a lidem se základním vzděláním tato problematika podle něj buď nic neříká, anebo jim dovoz ojetých automobilů příliš nevadí.
"Pokud by se měl dovoz ojetých automobilů nějak regulovat, potom by více než polovina obyvatel ČR byla pro omezení množství vypouštěných emisí i omezení stáří dovážených automobilů," upozornil Peca.
V průzkumu, jehož se zúčastnilo tisíc respondentů, se 67 procent lidí vyslovilo pro zavedení povinnosti prokazovat při registraci původ dováženého vozidla, 36 procent lidí by bylo pro zavedení recyklačního poplatku a 29 procent pro uplatnění registrační daně.
"Jasně se ukázalo, že lidem není lhostejný postup Evropské unie, která z naší země dokázala během necelého roku udělat automobilový hřbitov Evropy," komentoval výsledky průzkumu Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA.
Dovoz ojetých osobních aut do ČR letos od ledna do května podle statistik Svazu dovozců automobilů meziročně stoupl téměř o polovinu na 90.328 vozů. Prodejci nových vozů ve stejném období dodali na trh jen 55.000 nových osobních vozů a 23.000 lehkých užitkových aut.
Podle představitelů jednotlivých značek je přitom právě nekontrolovaný dovoz starých ojetin hlavní překážkou rozvoje trhu s novými vozy. Zhruba polovinu dovážených ojetin tvoří vozy staré pět až deset let, čtvrtinu pak vozy do 15 let.
Nejvíce se dovážejí fordy, kterých od ledna do května přibylo 12.850. Následují ojeté škodovky s 10.873 nově registrovanými ojetými auty a dále značky Renault, Peugeot a Volkswagen. Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že počet dovážených ojetých aut letos dosáhne rekordních 200.000 vozů.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
