"V průběhu zadávacího řízení se vyskytl důvod hodný zvláštního zřetele. Je jím podání žaloby ČSOB proti České republice kvůli údajnému porušení smlouvy a státní záruky uzavřené mezi Českem a ČSOB 19. června 2000," cituje deník z rozhodnutí ministerstva financí a připomíná, že banka po státu u arbitráže požaduje 1,6 miliardy korun za nedořešené pohledávky po IPB.
Zrušení tendru podle HN dostalo do potíží jak investory, kterými jsou jednotlivá povodí, tak i firmy, které pro ně pracují. "Velmi nás to tíží. Museli jsme s dodavateli domluvit prodloužení splatnosti faktur na 120 dní," řekl HN například finanční ředitel Povodí Moravy Pavel Stonáček.
Stát by měl nyní vypsat na zakázku nové výběrové řízení. Protože podobné tendry obvykle trvají zhruba pět měsíců, dá se výsledek očekávat až v zimě. Podle ředitele odboru vodního hospodářství ministerstva zemědělství Pavla Punčocháře však stavby nejsou ohroženy, protože peníze bude zatím posílat Česká národní banka. "Neumím říct, zda došlo k fatálnímu zpoždění či jen malému. Peníze jsou však k dispozici a je jen otázka, kdo je bude rozdělovat," řekl HN Punčochář.
Česká národní banka však nemůže být finančním manažerem projektu. To je právě úkolem vybrané komerční banky, která kromě rozdělování peněz kontroluje, zda se peníze využívají účelně, poznamenávají HN.
Ministr financí Miroslav Kalousek ovšem s ČSOB již nepočítá. "Budou osloveny jiné subjekty a všechny prostředky budou řádně a včas distribuovány," řekl HN.
ČSOB prý odmítá spor se státem komentovat. Zdroj z banky však HN sdělil, že se proti rozhodnutí hodlá bránit. "Pokud ministerstvo nevyhoví námitce, využije banka právních prostředků, které má k dispozici," citují HN zdroj z ČSOB.
Předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina se k tomuto konkrétnímu případu nechtěl vyjádřit. "Obecně lze říct, že důvody pro zrušení výběrového řízení vycházejí ze zákona a podmínek tendru. Firmy ani stát nemohou vylučovat libovolně," řekl dnešním Hospodářským novinám.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
