"V některých oblastech průmyslu jsou nyní dluhy urovnávány rychleji, než tomu bylo dříve, ale riziko nezaplacení faktur s tímto trendem nepokleslo. Výsledky ukazují, jak důležité je pro podniky zajištění ochrany před nezaplacením", uvedl regionální ředitel pojišťovny Atradius pro Německo a střední a východní Evropu Thomas Langen.
Dopravu vyhodnotilo 1200 dotazovaných evropských firem jako oblast s největším zhoršením platební morálky. V průměru obchodníci musí čekat na příchod platby 53 dnů. Při posledním dotazování před rokem to bylo 43 dnů. Chemický a farmaceutický průmysl jsou na tom obdobně. Splacení dluhů se u nich prodloužilo z 50 na 59 dnů.
Hodnotí-li se výskyt absolutních výpadků zaplacení, kdy se vystavitel faktury svých peněz nedočká, proti poslednímu zjišťování byla největší změna vedle dopravy také v oblasti financí. V těchto oborech je riziko v porovnání s ostatními největší. To samé platí ve zpracovatelském průmyslu; jakkoliv větší riziko nezaplacených faktur vyvažuje rychlejší platební morálka. V průměru peníze v tomto sektoru přicházejí po 48 dnech, v porovnání s 60 v létě 2006.
Pro české firmy velmi zajímavá oblast automobilového průmyslu doznala podle studie Atradius v uplynulém roce zlepšení. Zpoždění zaplacení faktur bylo o něco méně časté, v roce 2007 činilo 2,6 procenta proti 2,8 procenta o rok dříve. Stejně tak výpadek zaplacení faktur poklesl z 1,6 na 1,5 procenta, doplnil s ohledem na českou ekonomiku ředitel Atradius pro ČR Robert Čapka.
Špatná platební morálka stále zůstává jedním ze základních problémů českého podnikatelského prostředí, i když dnes je situace výrazně lepší než například před deseti lety, řekl ČTK prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek. Největší problémy podle něj působí obecně ve stavebnictví, kde pak nejvíce trpí malé firmy. Ty se prý kvůli neplatícím odběratelům dostávají do svízelné situace a často i na hranici ukončení podnikatelské činnosti.
Představitelé Svazu dopravy a průmyslu význam čísel průzkumu nepřeceňují. "Tato čísla mapují poměrně krátké období a z podniků svazu zatím nemáme informace, že by se platební morálka v posledních měsících zhoršila. Za znepokojivé bychom výsledky tohoto průzkumu museli považovat, pokud by to byl prokazatelně dlouhodobější trend," upozornil prezident svazu Jaroslav Míl.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
