...loňské srovnávací základně, ukázaly v úterý výsledky studie poradenské firmy DTZ.
Loňský rok ale ovlivnily mimořádné transakce jako stěhování pražského magistrátu a hledání nových prostor pro společnost Telefónica O2 Czech Republic , které dohromady poptávaly přes 60.000 metrů čtverečních (m2).
Letos obdobná transakce nebyla a nájemci v prvním pololetí celkem poptávali 70,2 tisíce m2 kancelářských ploch v Praze z nově nabízených 83,2 tisíce.
Poptávka se tak vrací k normálu, přičemž její udržitelný růst je podle DTZ do 200.000 m2 kanceláří ročně.
Prostorů možných k pronájmu však bude na přelomu roku daleko více s tím, jak se dokončují nové kancelářské projekty na pražské Pankráci s nabídkou 37.000 metrů čtverečních. Na jejich výstavbě se podílí i developer ECM .
Celkem by mělo letos v Praze vzniknout téměř 250.000 m2 kanceláří.
"Na konci roku 2007 a během roku 2008 uvidíme na pražském trhu nemovitostí nárůst neobsazenosti kanceláří," uvedl na tiskové konferenci ředitel DTZ Jaromír Smetana.
Míra neobsazenosti pražských kanceláří v prvním pololetí činila 5,5 procenta.
Délka neobsazenosti záleží na lokalitě, ale podle Smetany lze předpokládat, že například v Praze 4 bude trvat zhruba 12 měsíců, než se nová velká budova naplní.
"Dá se očekávat, že investor si to riziko (neobsazení budovy) zajistí u developera," dodal Smetana.
Studie DTZ dále ukázala, že plánované projekty v Praze se nyní soustředí do lokalit městských částí Praha 4, Praha 9 a Praha 6. Mimo Prahu je největší zájem o kancelářské prostory v Brně, Ostravě a Plzni.
Částečně to podle DTZ souvisí i se stěhováním podpůrných služeb pro firmy mimo Prahu kvůli nízké nezaměstnanosti v hlavním městě, která znesnadňuje hledání nových kvalifikovaných pracovníků.
[PRAHA/Reuters/Finance.cz]



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
