Pokud obce a vlastníci infrastruktury nebudou těmto podmínkám schopni vyhovět, dotaci nedostanou a budou muset financovat projekty z vlastních rozpočtů. To by mohlo vyvolat tlak na zdražení vodného a stočného, tvrdí vodohospodáři.
Nové podmínky podle předsedy představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR Oty Melchera mimo jiné vytvářejí tlak na to, aby se zkrátily smlouvy mezi vlastníky vodohospodářské infrastruktury, kterými jsou převážně obce, a provozovateli. "Ministerstvo se snaží vyhovět Evropské komisi, ale bez ohledu na to, co to způsobí na straně měst a obcí," řekl ČTK Melcher. Svaz měst a obcí si navíc stěžuje, že je ministerstvo k projednání návrhu podmínek nepřizvalo.
Pokud obce chtějí od Evropské unie dotace, musejí přijmout její podmínky, tvrdí náměstkyně MŽP Rut Bízková. "Snažíme se, aby do smluv mezi vlastníky a provozovateli nebylo třeba zasahovat," dodala.
Česká republika se v přístupové smlouvě k Evropské unii zavázala k tomu, že voda z kanalizace všech obcí s více než 2000 obyvateli bude do konce roku 2010 vyčištěna podle evropských norem, jinak se nesmí vrátit zpět do přírodního koloběhu.
"Požadavků stanovených Evropskou unií ještě nedosahují zhruba dvě třetiny aglomerací. Ohroženo je tak 68 procent investičních nákladů," uvedl Melcher.
Stavba čističky odpadních vod je přitom technicky, investičně i účetně náročná a dlouhodobá záležitost, tvrdí odborníci.



Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
