V zemědělské prvovýrobě budou dosaženy lepší výsledky než v předchozích dvou letech, zhodnotil předseda svazu Miroslav Jirovský na dnešním celostátním semináři ve Žďáru nad Sázavou. Hospodaření v zemědělství bude čtvrtý rok po sobě v zisku. "Z pohledu celého zemědělství ale nelze jednoznačně hovořit o úspěchu," upozornil Jirovský.
Jednotlivé podniky mohou mít velmi rozdílné výsledky. Jirovský připomněl, že produkce na jedné pětině půdy byla poškozena suchem. Růst cen se také promítá jako vyšší náklad do hospodaření chovatelů zvířat, kteří spotřebují přibližně 60 procent vypěstovaného obilí.
V tomto roce se vyplatilo hlavně pěstování plodin. Tržby za čtyři rozhodující komodity v rostlinné výrobě se meziročně zvýší asi o 36 procent. Přispěje k tomu hlavně růst cen obilovin, které jsou na českých polích rozhodující plodinou. Podle odhadu svazu přes průměrnou sklizeň za ně zemědělci dostanou skoro 22 miliard korun, což je o polovinu více než o rok dříve. Tržby za řepku se zvýší o 30 procent na 7,6 miliardy. Klesnou příjmy za prodej cukrovky, a to z loňských 3,3 miliardy na letošních 2,7 miliardy korun.
Svaz odhaduje, že u pěti hlavních komodit v živočišné výrobě zůstanou tržby přibližně na úrovni minulého roku, kdy činily 45 miliard korun. Více než loni chovatelé vydělají na produkci mléka, kde tržby meziročně stoupnou o 12 procent na více než 20 miliard korun. O něco lepší budou i příjmy za prodej vajec. Ve srovnání s uplynulým rokem ale klesnou příjmy za jatečná prasata, a to o desetinu na 11,9 miliardy korun. O něco méně zemědělci vydělají také na jatečném skotu.
Podle svazu bude hrubá zemědělská produkce ve stálých cenách v letošním roce činit 65,5 miliardy korun, zatímco loni to bylo 70,5 miliardy. U hrubé zemědělské produkce v běžných cenách dojde naopak k růstu z loňských 106 miliard korun na 116 miliard korun. Svaz také předpokládá, že se v tomto roce zastaví růst záporného salda zahraničního agrárního obchodu.



Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
