Materiál si od ministerstva vyžádal kontrolní výbor Poslanecké sněmovny, když projednával novelu zákona o ochraně ovzduší, která přimíchávání biopaliv řeší. Metylester řepkového oleje, tzv. MEŘO, se do nafty přidává povinně od 1. září. Přimíchávání biolihu do benzinu má začít od ledna.
MF například poukazuje na to, že se při výrobě lihu nepoužívají automatická měření teploty a množství lihu. Pokud provozovatel odečítá teplotu z teploměru a zapisuje ji do ručně vedené evidence, může ji úmyslně zkreslovat a tak snižovat základ daně.
Dalším rizikem je denaturace kvasného lihu pomocí benzinu. Pokud by výrobce přidal víc benzinu, než požaduje vyhláška, zůstalo by mu víc nedenaturovaného lihu. Zároveň by tím poškodil výrobce benzinu, který by prodal palivo s nižším podílem biolihu.
Materiál MF také upozorňuje, že existuje riziko fiktivního přimíchávání biosložek, zejména lihu, který by pak výrobce mohl použít k jinému účelu.
Ministerstvo navrhuje k nápravě řadu opatření. Chce například zavést do zákona povinnost uvádět na daňovém dokladu údaje o množství a druhu přidané biosložky. Navrhuje zpřísnit kontrolu vývozu lihu do ostatních členských zemí EU, protože není zaručeno, že líh deklarovaný na vývoz skutečně skončí v zahraničí.
Sněmovní kontrolní výbor při projednávání novely zákona v dubnu konstatoval, že riziko daňových úniků na spotřební dani existuje. Podle předsedy kontrolního výboru Vladimíra Koníčka (KSČM) se ukazuje, že přimíchávání biopaliv nebylo dobře legislativně připraveno. "Na doprovodných vyhláškách se pracuje ještě nyní," řekl dnes ČTK. Existenci rizik, o nichž zpráva hovoří, potvrdil. "Za současného stavu materiál MF přiznává možné daňové úniky," dodal.
Také ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) se při schvalování ve sněmovně postavil proti dřívějšímu termínu přimíchávání MEŘO do nafty. Původní vládní návrh počítal s přimícháváním až od ledna. Kalousek mimo jiné varoval, že ministerstvo nebude připraveno na správu příslušných poplatků, a novelu proto nepodpořil.



Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
