Český návrh zákona nyní ještě čeká schvalování sněmovnou a Senátem. Návrh podle vicepremiéra Martina Bursíka (SZ) počítá stejně jako evropská směrnice s tím, že po roce 2010 začnou evropské banky nabízet speciální programy pro ekologické pojištění firem. České podniky by proto měly dostat povinnost pojistit se do roku 2013, řekl Bursík po jednání vlády novinářům.
Směrnice byla schválena v dubnu 2004 jako reakce na velké ekologické katastrofy, mezi něž patřilo například znečištění francouzského pobřeží po havárii tankeru Erika v roce 1999. Původci znečištění mají podle ní platit za nápravu škod. Týká se škod na vodních zdrojích, zvířatech i rostlinách, stejně jako velkého znečištění půdy, které způsobí újmy na lidském zdraví.
Kabinet Mirka Topolánka (ODS) návrh poprvé projednával koncem dubna, ministři zemědělství a průmyslu a obchodu měli ale výhrady k formě pojištění proti riziku škod. Nesouhlasili s návrhem, aby podniky dostaly povinnost proti způsobení škod na životním prostředí se pojistit, nikoli pojištění uzavírat pouze dobrovolně. Podle Bursíka je výsledek dnešního jednání dobrým kompromisem.
Podle směrnice budou za všech okolností platit za škody způsobené svými provozy provozovatelé ekologicky riskantních podniků, například těch vypouštějících do vzduchu a do vody těžké kovy, továrny produkující nebezpečné chemikálie, skládky či spalovny. Ostatní firmy budou odpovídat v případě, když znečištění způsobí nedbalostí nebo chybou.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
