"Riziko poškození českých firem v důsledku odlivu kvalifikované pracovní síly a celkového pokřivení trhu je příliš vysoké, než abychom mohli podporovat zachování investičních pobídek," uvedl Drábek. Nastavení systému politiky podpor podle něj nerespektuje postavení menších firem v reálné ekonomice.
Hospodářská komora upozornila také na problém investičních pobídek související s vytvářením nových pracovních míst a odlivu zaměstnanců z firem v regionu. "Pozice vytvářené pomocí investičních pobídek jsou naplňovány lidmi z jiných firem, nedostatek pracovních sil přitom představuje jedno z nejvýznamnějších rizik dalšího rozvoje české ekonomiky. Nevidím důvod podporovat tvorbu pracovních míst u investorů, kteří dnes zaměstnávají ve svých závodech až z poloviny cizince," dodal Drábek.
Z květnové analýzy investičních pobídek od pracovního týmu Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické vyplývá, že náklady na vytvoření jednoho pracovního místa prostřednictvím investičních pobídek dosahují průměrně 1,6 milionu Kč, a značně tak převyšují náklady na tvorbu nových pracovních míst bez investičních pobídek.
Analýza VŠE prý také poukázala na fakt, že investiční pobídky směřovaly nejvíce do Prahy a Středočeského kraje, tedy do regionů s nejvyšším HDP na obyvatele, čímž nemohl být naplňován cíl investičních pobídek, tedy zmenšování rozdílů hospodářské vyspělosti mezi nejrozvinutějšími a nejzaostalejšími regiony.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
