Investoři se podle MMF obávají rozsahu finančních ztrát, jež jim mohou v důsledku nynějších problémů vzniknout. Důvodem k obavám je ale i značná nejistota, protože nikdo neví, kde se mohou další ztráty objevit.
Původ nynější krize je na hypotečním trhu v USA, respektive v části trhu, který se zaměřuje na finančně slabší klienty. Přestože tento segment se týká nízkého počtu lidí, dopady jsou obrovské, protože problémy se přenesly na trh úvěrový.
MMF ve zprávě o globální finanční stabilitě uvedl, že kvůli úvěrové krizi se patrně sníží tempo růstu celosvětové ekonomiky. "Globální finanční systém podstoupil důležitou zkoušku, ta ale ještě neskončila. Dopady tohoto období neklidu budou obrovské a dalekosáhlé," varoval ředitel MMF pro měnové a kapitálové trhy Jaime Caruana.
Zpráva fondu ukazuje mimo jiné na rizika, kterým mohou v důsledku úvěrové krize čelit trhy i jednotlivé investiční společnosti. "Období, které je před námi, bude možná obtížné. Zřejmě se bude dál vracet neklid a zklidnění situace zabere čas," dodal Caruana.
Podle MMF to ale zatím nic zásadního nemění na tom, že světová ekonomika bude pokračovat v růstu. Jde jen o to, že tempo růstu může být slabší, a to hlavně ve Spojených státech. Výkonný ředitel fondu Rodrigo Rato upřesnil, že tempo růstu bude příští rok slabší než v letech 2006 a 2007 a riziko, že dynamika růstu ještě více klesne, bude záležet na trvání krize.
Podle Caruany se s nynější situací zatím nejlépe vypořádaly rozvíjející se trhy. Vděčí za to jednak lepší správě, jednak tvorbě rezerv. Na pozoru je ale třeba se mít tam, kde zahraniční půjčky podpořily rychlý růst úvěrů. Podrobněji prozkoumat ale bude třeba také nové finanční nástroje, jako jsou například strukturované produkty.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
