Do Česka za poslední roky přišly stovky investorů z ciziny, víc se daří i domácím firmám. Podniky postupně zjišťují, že na českém trhu chybí lidé, kteří by chtěli pracovat. Firmy z IT už se s podobným problémem setkávají asi dva roky, výrobní podniky narazily na strop letos, upřesnil personalista Aleš Křížek.
Na lovu je příliš mnoho lovců, staré klasické inzeráty už dnes nikoho neosloví a firmy musí mít vlastní speciální metody, míní Hana Krbcová, která řídí lidské zdroje ve společnosti ČEZ. Firma, která má řadu poboček v zahraničí, láká nové lidí třeba právě na cesty do ciziny.
Další možností, jak lidi nalákat, je i růst mezd. V ČR to řada firem využívá, což dokládají i čísla statistiků. Je ale potřeba zajistit, aby rychlost růstu mezd nepřekročila růst produktivity práce, varoval ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. "Zatím produktivita roste rychleji než mzdy," ujistil personální šéf Škoda Auto Martin Jahn. Upozornil, že pokud se poměr obrátí, budou se firmy snažit využívat víc stroje a méně lidi.
Navíc jen růst platů nestačí, upozornil Křížek. "Atmosféra a stabilita podniku je daleko důležitější než rozdíl ve mzdách třeba dva tři tisíce. Jednou prostě přijde firma, která nabídne o pár stovek víc," míní.
Škoda Auto, jeden z předních českých zaměstnavatelů v ČR bude v příštích letech hledat tisíce lidí. Jednou z hlavních podmínek pro jejich zajištění je spolupráce se školami. Podle Jahna je potřeba přiblížit školství potřebám průmyslu. S tím souhlasí i Nečas, tvrdí ale, že školy pracovní trh nezachrání. Je potřeba dbát také na rekvalifikace a změnit sociální systém, aby se lidem vyplatilo pracovat. Podle předsedy odborářů Milana Štěcha ale český systém tak štědrý není a není potřeba ho měnit.
Svou roli by podle něj měly hrát i úřady práce, soudí. "Měly by s klienty pracovat adresněji, zkoumat je také po stránce sociologické a zjišťovat, proč zůstávají dlouho nezaměstnaní," doplnil Štěch.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
