"Devět a deset tam nebudou, protože to jsou komunikace, které již jsou předmětem zkoumání toho satelitu," upozornil Hodač na úvahy MD o využití satelitní technologie. Podle něj tak nemá stavba mikrovlnných bran na "devítce" a "desítce" smysl. Zpoplatnění obou silnic ale požadovali hejtmani dotčených krajů kvůli hustému provozu.
Většina nově zpoplatněných úseků silnic první třídy vede v místech, kde se do budoucna počítá s otevřením dálnice. Mýtné se bude vybírat také na silnicích, které propojují českou dálniční síť se zahraničím nebo vedou od dálnic k velkým městům.
Kamiony o hmotnosti 12 a více tun tak zaplatí například na dálničním přivaděči z Jihlavy, na silnici číslo 33 mezi Hradcem Králové a Náchodem nebo mezi Přerovem a Frýdkem-Místkem. Naopak zdarma budou jezdit kamiony i nadále po silnici číslo tři z Prahy do Českých Budějovic; a to i přesto, že dokončení jihočeské dálnice D3 je stále v nedohlednu.
Prozatím se mýtné v ČR vybírá jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Rozšíření na silnice první třídy mělo být ale podle původních plánů MD mnohem větší; zmíněných 200 kilometrů je pouhým zlomkem původně plánovaných 1200 kilometrů. Kvůli úvahám o satelitním systému však ministerstvo od širšího zpoplatnění "jedniček" mýtnými branami s mikrovlnnou technologií upustilo.
Změnu zakázky upraví dodatek ke smlouvě mezi státem a firmou Kapsch, která mýtný systém buduje. Dodatek má být podepsán v nejbližších dnech. "Pracují na něm právníci," řekl Hodač. I bez dodatku však Kapsch již začal s výstavbou ocelových mýtných bran; prozatím se hloubí základy. Podle zástupce Kapsche Davida Šimoníka začne systém na silnicích první třídy fungovat včas od 1. ledna 2008.
Podle vyhlášky bude průměrná sazba mýtného na "jedničkách" 2,6 koruny za kilometr. Skutečně zaplacená suma se ale bude lišit podle počtu náprav, denní doby jízdy nebo množství emisí. Na dálnicích platí nyní kamionoví dopravci v průměru 4,05 koruny za kilometr. Od ledna 2007, kdy systém začal fungovat, zaplatili celkem přes 4,2 miliardy korun.
Kolik k celkové sumě přidají silnice první třídy není jasné. Pro případ zpoplatnění celých 1200 kilometrů odhadoval ministr dopravy Aleš Řebíček celkovou sumu na 1,5 miliardy korun. Při prostém vydělení šesti to vychází na 250 milionů korun.
MD se nevzdává do budoucna rozšíření systému mýta ani na zbytek "jedniček" a silnice nižších tříd. Ty by hlídaly družice. Nyní úřad zpracovává analýzu ekonomické výhodnosti takového kroku. V krajním případě by se tak mýtné mohlo platit na všech 60.000 kilometrech české silniční sítě.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
