Letošní ročník je rekordní nejen v počtu ohlášených lahví na trhu, ale také zájmem vinařů. "O známku zatím projevilo zájem 73 vinařských firem, které přihlásily celkem 165 vzorků vín," řekl Krška. Vína, která chtějí nést označení Svatomartinské, musejí splňovat předepsané parametry a 31. října je budou hodnotit nezávislé degustační komise.
Vloni o známku usilovalo 58 vinařů se 107 vzorky vín, u komise nakonec uspělo 54 vinařů s 92 víny. "Úspěšnost se pohybuje kolem 80 až 90 procent. Vzorky hodnotíme proto, aby se na trh nedostala opravdu nekvalitní vína," řekl Krška.
Kromě Brna a Prahy se budou Svatomartinská vína ochutnávat také v desítkách menších měst a obcí po celé republice, degustace plánují také stovky restaurací a vinoték. "Letos jsme zaznamenaly dokonce zájemce až z Polska, takže povědomí o Svatomartinském vínu už překročilo hranice země, ačkoliv věhlasu světově známého francouzského Beaujolais ani zdaleka nedosahuje," dodal Krška.
Vinařský fond koupil autorská práva ke známce Svatomartinské od původního majitele Jiřího Kopečka. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence, který činí 500 korun za každý přihlášený druh vína. Vinařský fond známku Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje.
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
