Vinaři letos nabídnou přes půl milionu lahví Svatomartinských vín

04.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 4. října (ČTK) - Na předvánoční trh letos vinaři dodají před půl milionu lahví mladých domácích vín pod společnou národní známkou Svatomartinské. To je asi o 70 procent více než vloni. Svatomartinské víno se bude podle tradice otevírat poprvé 11. listopadu v 11:00 současně na Náměstí Svobody v Brně a v Praze na Ovocném trhu, řekl dnes ČTK Pavel Krška z Národního vinařského centra, které distribuci prvních letošních vín koordinuje.

Letošní ročník je rekordní nejen v počtu ohlášených lahví na trhu, ale také zájmem vinařů. "O známku zatím projevilo zájem 73 vinařských firem, které přihlásily celkem 165 vzorků vín," řekl Krška. Vína, která chtějí nést označení Svatomartinské, musejí splňovat předepsané parametry a 31. října je budou hodnotit nezávislé degustační komise.

Vloni o známku usilovalo 58 vinařů se 107 vzorky vín, u komise nakonec uspělo 54 vinařů s 92 víny. "Úspěšnost se pohybuje kolem 80 až 90 procent. Vzorky hodnotíme proto, aby se na trh nedostala opravdu nekvalitní vína," řekl Krška.

Kromě Brna a Prahy se budou Svatomartinská vína ochutnávat také v desítkách menších měst a obcí po celé republice, degustace plánují také stovky restaurací a vinoték. "Letos jsme zaznamenaly dokonce zájemce až z Polska, takže povědomí o Svatomartinském vínu už překročilo hranice země, ačkoliv věhlasu světově známého francouzského Beaujolais ani zdaleka nedosahuje," dodal Krška.

Vinařský fond koupil autorská práva ke známce Svatomartinské od původního majitele Jiřího Kopečka. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence, který činí 500 korun za každý přihlášený druh vína. Vinařský fond známku Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK