Na celém území Německa se od 8:00 do 11:00 "na železnici nepohne ani kolo", oznámil dnes šéf Svazu německých strojvůdců (GDL) Manfred Schell v Chemnitzi. Stávka podle něj postihne dálkovou i regionální dopravu, přepravu zboží a provoz příměstských vlaků.
Vlakové spoje na trase mezi Českou republikou a severem Německa budou po celý den v pátek končit v Drážďanech, kam je výjimečně dovezou čeští strojvůdci. Z Drážďan také vyrazí na zpáteční cestu do ČR. "Jak budou cestující pokračovat z Drážďan dále do Německa, je velká neznámá," řekl ČTK mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Otazník se vznáší i nad spoji, které na české území jezdí z Mnichova přes Domažlice a Plzeň.
Na zpáteční cestě z Drážďan do České republiky pojedou vlaky podle Kubaly zhruba s 20minutovým zpožděním. To se týká například EC Vindobona, který za normálních okolností jezdí z Hamburku, EC Hungaria z Berlína nebo EC 175 z Hamburku.
Odbory německých strojvůdců a průvodčích si chtějí vymoci vlastní tarifní smlouvu, která by jim zajistila navýšení platů o 31 procent. GDL drahám stanovila do pondělí ultimátum na předložení nabídky, o níž by bylo možné jednat. Pokud tomu tak nebude, jsou odbory sdružující strojvůdce a průvodčí připraveny pokračovat v protestu znovu po víkendu.
Německé dráhy chtějí do služby během stávky povolat přes 1000 dodatečných pracovníků a mají připravené mimořádné jízdní řády. Dodatečný personál by měl posílit především služby na nádražích, informační centra a plánování spojů. Dráhy sdělily, že chtějí udržet v chodu dvě třetiny dálkových spojů, především meziměstských expresů ICE, a nákladní dopravu. Z regionálních a příměstských vlaků by měl vyjet zhruba každý druhý.
Německé dráhy chystanou stávku napadly u pracovního soudu v Chemnitzi, protože protest je podle nich nezákonný. Koncern tvrdí, že požadavky strojvůdců odporují principu jednoty tarifů, neboť nejsou v souladu s tarifními smlouvami, které uzavřely s ostatními drážními odbory. Odborářský svaz GDL dnes ujistil, že bude rozhodnutí soudu respektovat.
V této stávce už nejde o klasické vyjednávání o tarifech, ale o zásadní otázku zákonných pravidel stanovování tarifů v Německu, uvedla personální šéfka DB Margret Suckaleová. Jedna skupina zaměstnanců si podle ní nemůže prosazovat zvýšení platů na úkor ostatního personálu železnic.
Při posledním pracovním sporu GDL s vedením drah v polovině srpna zakázalo stávku hned několik pracovních soudů, včetně toho v Chemnitzi. Tentokrát odbory obeslaly všech 121 pracovních soudů v Německu takzvanými "ochrannými podáními", v nichž vysvětlují oprávněnost stávky.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
