Ve srovnání s jinými zeměmi se Češi stěhují málo, shodují se firmy. Podnikatele v tomto odvětví navíc trápí běžné problémy jako v jiných oborech, tedy komplikovaná administrativa nebo potíže se sháněním kvalitních zaměstnanců.
Na území hlavního města těží stěhovací firmy v poslední době především z výstavby nových bytů a kanceláří. Své služby zde poskytují velké společnosti, jež disponují desítkami vozidel a nabízejí komplexní servis, ale i malí autodopravci, kteří náklad většinou pouze odvezou.
Ceny za přestěhování plně zařízeného bytu 3+1 se v Praze pohybují od zhruba 5000 Kč až po více než 10.000 korun. Hodinové sazby na jeden vůz se podle velikosti a počtu pracovníků pohybují od zhruba 600 do 1000 korun.
Také zákazníci na jihu Moravy teď mají při výběru stěhovací služby daleko víc možností než dřív. I přes velkou konkurenci si ale lidé ve srovnání s předešlými lety většinou připlatí, ceny vzrostly hlavně kvůli vyšším nákladům. Za přestěhování bytu po Brně zákazník zaplatí podle náročnosti a objemu od 1000 Kč do 8000 korun.
Naopak v Plzeňském kraji se stěhování bytů a kanceláří věnuje jen málo firem. Všichni oslovení podnikatelé ČTK řekli, že obor není na zbohatnutí. Lidé požadují nízké ceny, trh údajně kazí příležitostní dopravci. Nejvíce firmy živí stěhování kanceláří. "Živí nás už ze dvou třetin, zatímco v roce 1995 jsme začínali na bytech," řekla Šárka Šíslová z plzeňské pobočky českobudějovické firmy AAA Rivo.
Mezi běžnými občany je zakázek čím dál méně, lidé se snaží maximum věcí odvozit sami. Jen těžké kusy, které nezvládnou, zadávají odborníkům. "Když vidím, kolik se v Kolíně staví nových domů, odhaduji, že svépomocí se do nich stěhuje tak 90 procent obyvatel," potvrzuje převládající situaci majitel stěhovací společnosti Jaromír Hrabák z Velkých Chvalovic na Kolínsku. Sám proto jezdí hlavně pro firmy.
Stěhovací firmy se snaží konkurovat i různými doplňkovými službami. Třeba Stanislav Staněk z Brna přidal malířské práce či zavěšování záclon a svítidel. Využil toho, že se lidé právě pracovníků stěhovacích firem na podobné služby často ptají. "Vymalovat si od nás nechá asi každý desátý zákazník, kterého stěhujeme," doplnil.
Speciální službu stěhování pian a klavírů nabízí jejich největší český a evropský výrobce, společnost Petrof Hradec Králové. "Zájem o tuto službu roste, měsíčně máme pět až deset zakázek. Největší poptávka je v Praze," řekl vedoucí dopravy Petrofu Petr Mikyska. Firma je pro stěhování vybavena speciálním zařízením za půl milionu korun, které dokáže s několik set kilogramů vážícím nástrojem samo vystoupat do schodů. Přestěhování klavíru ze třetího do třetího patra s tímto zařízením vyjde asi na 3000 korun.
Stěhovací firmy si obvykle počítají hodinovou sazbu na člověka okolo 200 korun. K tomu účtují poplatek za ujeté kilometry podle velikosti auta. Pokud věci převáží dodávka, vyjde kilometr zhruba od deseti korun. Za větší stěhovací vůz si firma účtuje až 30 Kč na kilometr. Stěhování se může prodražit, když si firma účtuje přenášení do vyšších pater.
Někdy dokážou zákazníci pracovníkům stěhovacích firem přichystat i nemilá překvapení. "Stěhovali jsme například vzteklého kocoura. Občas vozíme i terária chovatelů," uvedl Jiří Svoboda z nymburské firmy A.D.O.S.



Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
Nákup ojetiny jako rizikový podnik. Každá druhá ojetina ihned potřebuje nečekanou opravu za mnoho tisíc
