"Měny ve střední Evropě dnes navazují na předchozí růst a koruna jde s nimi. Zájem o měny rozvíjejících se zemí přitom zvyšuje i propad dolaru," uvedl analytik Patria Online Tomáš Vlk.
I když za současným vývojem stojí vnější faktory, posilování měny je podle Vlka v souladu se silnými základy české ekonomiky. "Rekordy tak budou padat i nadále," dodal s tím, že do konce roku by se zisky koruny mohly pohybovat kolem deseti haléřů.
Za poslední dny se podle analytika Komerční banky Miroslava Frayera ukazuje, že česká koruna se opět začíná pohybovat stejně jako okolní měny a investoři nevyužívají domácí měnu k financování svých investic v jiných aktivech tolik, jako tomu bylo před nedávnem. "Důvodem jsou vyšší úrokové sazby a očekávání jejich dalšího zvyšování," uvedl.
Dolar se dnes propadl na nové minimum 1,43 USD/EUR. "Každá nová zpráva dolar oslabovala. Nejvíce ho však stále tížily včerejší zprávy o vývoji na trhu nemovitostí," uvedl analytik Next Finance Vladimír Pikora. Obrat lze podle něj očekávat až kolem psychologické hladiny 1,45 USD/EUR.
Pro české spotřebitele posilující koruna podle analytiků znamená zlevnění dováženého zboží ze zahraničí, především elektroniky, oblečení, a také zájezdů do ciziny. Větší konkurence by mohla podle odhadů propuknout i na trhu osobních aut. Dovozci totiž budou moci více konkurovat Škodě Auto. Za eura se rovněž do země dováží řada potravin, a proto nelze vyloučit ani další cenovou válku mezi supermarkety.
Na druhou stranu čeští exportéři podle analytiků ztrácejí cenovou konkurenceschopnost na zahraničních trzích a silná koruna se negativně může promítnout do jejich hospodářských výsledků.
Slabý dolar je pro českou ekonomiku spíše přínosem. Padající americká měna totiž pomáhá snižovat ceny benzinu a zemního plynu. Lidé také potřebují méně peněz na koupi počítačů, notebooků, fotoaparátů a další elektroniky z Asie nebo USA. Horší je však situace opět pro české vývozce, kteří za zboží dostávají dolary.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
