Podíl Škody na českém trhu za 15 let klesl na polovinu

03.12.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. prosince (ČTK) - Češi se stále více při nákupu nového osobního vozu orientují na zahraniční značky. Podíl domácí Škody Auto se za posledních 15 let snížil ze 75 procent na polovičních 37 procent. Celkové prodeje osobních aut přitom ve stejném období vzrostly z 85.000 ročně na letos očekávaných více než 130.000 vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla je snižování podílu Škody jev, který souvisí s přibližováním ČR ke struktuře vyspělých západoevropských trhů a zároveň s rostoucí konkurencí zahraničních značek. "V roce 1993 působilo na trhu kolem 30 značek, za letošní leden až září bylo podchyceno již 70 značek. Nabídka na trhu se výrazně rozšířila, a to samozřejmě nejen značek, ale i palety jednotlivých modelů a jejich modifikací," doplnil Pavel Ešner ze Sdružení automobilového průmyslu.

Vedle větší nabídky se staly nové vozy pro Čechy i finančně dostupnější. Zatímco průměrný plat se od roku 1993 zvýšil čtyřikrát na více než 21.000 korun, ceny nejlevnějších aut se změnily maximálně o desítky procent. Například v roce 1993 nejlevnější model nejprodávanější Škody Favorit stál kolem 150.000 korun. Její o dvě generace mladší následník Fabia se v současnosti prodává od 230.000 korun, novější model fabie pak o 20.000 Kč dráž. Nejlevnější zahraniční vozy ale lze v současnosti koupit pod 170.000 korun.

Počet registrovaných osobních aut v Česku se od roku 1993 zvýšil zhruba o 1,6 milionu na 4,2 milionu vozů. Celkem bylo od té doby zaregistrováno asi 3,6 milionu nových vozů a ojetých aut z dovozu a dva miliony vozů byly z evidence vyřazeny. Dovoz ojetin se na registracích podílel zhruba 50 procenty. V současnosti je podíl dovážených ojetin proti novým vozům více než 60 procent.

O jedno auto se v Česku dělí 2,5 obyvatele, zatímco před 15 lety to byli zhruba čtyři lidé. Česká republika v počtu osobních aut na obyvatele rychle dohání vyspělé země západní Evropy. V unii dnes připadá na tisíc obyvatel průměrně 467 osobních aut, v České republice je to už 401 vozů.

Nejrozšířenějším modelem mezi českými motoristy je Škoda Felicia se 400.000 registracemi, následuje Fabia s 300.000 evidovanými vozy a třetí příčka patři Favoritu. Prvním zahraničním modelem je na osmé příčce Ford Escort se zhruba 80.000 registracemi.

Přes klesající podíl na domácím trhu se tuzemská výroba aut výrazně zvýšila. Zatímco v roce 1993 opustilo brány Škody Auto zhruba 200.000 vozů, letos Škoda a kolínská TPCA vyrobí kolem 880.000 aut.

Oproti západoevropským zemím se ČR potýká s nedostatečnou obnovou zastaralého vozového parku novými auty. Ta se v tuzemsku pohybuje kolem tří procent, v Evropě pak běžně kolem osmi procent. Automobily v Česku jsou v průměru staré 13,9 roku a dvě pětiny vozového parku tvoří auta stará 15 let a více let. Tyto vozy přitom výrazně více zatěžují životní prostředí v porovnání s novějšími auty. Staré vozy často nemají katalyzátor, nebo mají jen méně účinný neřízený katalyzátor.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK