Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla je snižování podílu Škody jev, který souvisí s přibližováním ČR ke struktuře vyspělých západoevropských trhů a zároveň s rostoucí konkurencí zahraničních značek. "V roce 1993 působilo na trhu kolem 30 značek, za letošní leden až září bylo podchyceno již 70 značek. Nabídka na trhu se výrazně rozšířila, a to samozřejmě nejen značek, ale i palety jednotlivých modelů a jejich modifikací," doplnil Pavel Ešner ze Sdružení automobilového průmyslu.
Vedle větší nabídky se staly nové vozy pro Čechy i finančně dostupnější. Zatímco průměrný plat se od roku 1993 zvýšil čtyřikrát na více než 21.000 korun, ceny nejlevnějších aut se změnily maximálně o desítky procent. Například v roce 1993 nejlevnější model nejprodávanější Škody Favorit stál kolem 150.000 korun. Její o dvě generace mladší následník Fabia se v současnosti prodává od 230.000 korun, novější model fabie pak o 20.000 Kč dráž. Nejlevnější zahraniční vozy ale lze v současnosti koupit pod 170.000 korun.
Počet registrovaných osobních aut v Česku se od roku 1993 zvýšil zhruba o 1,6 milionu na 4,2 milionu vozů. Celkem bylo od té doby zaregistrováno asi 3,6 milionu nových vozů a ojetých aut z dovozu a dva miliony vozů byly z evidence vyřazeny. Dovoz ojetin se na registracích podílel zhruba 50 procenty. V současnosti je podíl dovážených ojetin proti novým vozům více než 60 procent.
O jedno auto se v Česku dělí 2,5 obyvatele, zatímco před 15 lety to byli zhruba čtyři lidé. Česká republika v počtu osobních aut na obyvatele rychle dohání vyspělé země západní Evropy. V unii dnes připadá na tisíc obyvatel průměrně 467 osobních aut, v České republice je to už 401 vozů.
Nejrozšířenějším modelem mezi českými motoristy je Škoda Felicia se 400.000 registracemi, následuje Fabia s 300.000 evidovanými vozy a třetí příčka patři Favoritu. Prvním zahraničním modelem je na osmé příčce Ford Escort se zhruba 80.000 registracemi.
Přes klesající podíl na domácím trhu se tuzemská výroba aut výrazně zvýšila. Zatímco v roce 1993 opustilo brány Škody Auto zhruba 200.000 vozů, letos Škoda a kolínská TPCA vyrobí kolem 880.000 aut.
Oproti západoevropským zemím se ČR potýká s nedostatečnou obnovou zastaralého vozového parku novými auty. Ta se v tuzemsku pohybuje kolem tří procent, v Evropě pak běžně kolem osmi procent. Automobily v Česku jsou v průměru staré 13,9 roku a dvě pětiny vozového parku tvoří auta stará 15 let a více let. Tyto vozy přitom výrazně více zatěžují životní prostředí v porovnání s novějšími auty. Staré vozy často nemají katalyzátor, nebo mají jen méně účinný neřízený katalyzátor.