Mýtné se v ČR zatím vybírá na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Podle původní smlouvy k nim mělo do poloviny roku 2007 přibýt dalších 1200 kilometrů silnic první třídy. To se však kvůli problémům s výstavbou mýtných bran nestihlo a ministerstvo nakonec od této varianty ustoupilo. Cena zakázky, 22 miliard korun včetně DPH za výstavbu a desetiletý provoz, se podpisem dodatku nemění.
Na necelých 200 kilometrech silnic první třídy začnou kamiony platit od ledna. Systém je podle informací ČTK na "jedničkách" v podstatě hotov; Kapsch ho začal stavět v předstihu před uzavřením dodatku.
Většina nově zpoplatněných úseků silnic první třídy vede v místech, kde se do budoucna počítá s otevřením dálnice. Mýtné se bude vybírat také na silnicích, které propojují českou dálniční síť se zahraničím nebo vedou od dálnic k velkým městům. Průměrná sazba bude 1,9 koruny na kilometr, na dálnicích je dvojnásobná.
Česká dálniční síť by měla být podle plánů ministerstva dokončena mezi lety 2013 a 2015. Její současná délka 1000 kilometrů se má do té doby zdvojnásobit. Mikrovlnný systém s ocelovými branami od firmy Kapsch tak bude stát na všech dálnicích v České republice. Změnu mýtné smlouvy schválila v srpnu vláda.
Dnes podepsaný dodatek je již třetí v pořadí. První, uzavřený za ministra Milana Šimonovského, umožnil Kapschi rozdělit výstavbu na dvě etapy, dálnice a silnice první třídy, a navíc firmě přiznal některé další platby za úspěšné a včasné spuštění systému. Nový ministr Aleš Řebíček jej po nástupu do funkce označil za nevýhodný pro stát a dohodl s firmou dodatek druhý, který ustanovení prvního dodatku mírnil ve prospěch státu.
Mýtné od letošního ledna platí pouze kamiony o hmotnosti 12 tun a více. Celkem jich je 246.000; podle odhadů zaplatí letos celkem 5,7 miliardy korun. Z toho stát musí Kapschi zaplatit téměř dvě miliardy za služby a jako první splátku systému. Od ledna 2009 se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé náklaďáky od 3,5 tuny.
Ve hře je i rozšíření systému na silnice prvních a nižších tříd. Pokud analýzy ministerstva ukážou, že by se takový systém vyplatil, vypíše úřad na zhotovitele nový tendr. Šlo by však o čistě satelitní systém, který by se obešel bez bran a platby by hlídala družice.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
