ČEZ se žádostmi o povolení musí počkat na výsledek studie vládní komise o potřebě energetických zdrojů země v následujících třiceti letech. Vládní studie vedená předsedou Akademie věd ČR Vladimírem Pačesem by měla vládě předložit studii s jasným doporučením, jestli je nutné stavět jaderné elektrárny, či nikoli. Zpracována by měla být do konce června. Komise by ale měla zpracovat více scénářů, uvedl E15. Konečné rozhodnutí nechá komise na kabinetu.
Ve vládě mají většinu zastánci jaderné energetiky. Proti jsou jen Zelení. "V koaliční smlouvě je jasně řečeno, že tato vláda nezahájí stavbu žádného dalšího jaderného zdroje," uvedl pro E15 ministr obchodu a průmyslu Martin Říman.
"Bez širší podpory veřejnosti a politických stran není možné nikde na světě stavbu jaderné elektrárny zahájit," uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Právě vládní studie by podle Kříže mohla přinést pro ČEZ určitý signál.
ČEZ chce stavět v areálu Jaderné elektrárny Temelín. To zatím vylučuje právě usnesení Jihočeského kraje z roku 2003. Podle hejtmana Jana Zahradníka je nyní situace jiná. "Jedná s námi jak ČEZ, tak i česká vláda," dodal. Zároveň ale upozorňuje, že navzdory původním příslibům nepřinesla Jaderná elektrárna Temelín jižním Čechám žádné výhody. V devadesátých letech totiž vláda slibovala Jihočechům nižší ceny elektřiny a hovořilo se i o vytápění Českých Budějovic a dalších měst. Dnes jsou v jižních Čechách nejvyšší ceny elektřiny v zemi a teplo z elektrárny vytápí jen část Týna nad Vltavou.
Kromě Temelína se hovoří i o možném zvýšení kapacity Jaderné elektrárny v Dukovanech. Zastupitelstvo kraje Vysočina totiž jadernou energii podporuje a proti stavbě reaktorů na svém území nic nenamítá. ČEZ však rozšíření kapacity Dukovan odmítá. "Zvýšení kapacity tady není možné z technologického hlediska. Není zde dostatek vody nutné k chlazení," upozornil Kříž.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
