"Stále častěji dostáváme dotazy z Česka, zda nemáme odborné síly pro nějakou českou firmu," říká Sabine Gruberová z personální agentury Stephani & Litzel s pobočkami ve Weidenu a Řeznu. Po německých pracovnících se shánějí hlavně české firmy pěstující kontakty s Německem a české pobočky německých společností.
Weidenská agentura prý nyní registruje několik tisícovek německých odborníků, kteří každé ráno nebo jednou týdně dojíždějí za prací do Čech. "A stále jich přibývá," tvrdí Gruberová.
Plattlinger Zeitung podotýká, že českému pracovnímu trhu se daří "oslnivě" dobře. V Praze, Plzni nebo Českých Budějovicích se "českým politikům splnil sen". Je tu plná zaměstnanost s mírami nezaměstnanosti od jednoho do tří procent. Pro mnohé podniky to však znamená problém. V prořídlých řadách uchazečů o práci těžko hledají kvalifikované odborné síly, a tak mnohdy nepohrdnou ani dražšími pracovníky z Německa.
Iniciativní bavorské agentury na zprostředkování využívají příležitosti a stále častěji posílají německé odborné pracovníky a manažery do Česka. Placeni jsou tu tito "přeshraniční pracovníci 21. století" stejně jako v Německu, přičemž zůstávají pojištěni u německých zdravotních pojišťoven a nárokované sociální výhody se řídí německým právem. To jsou silné argumenty, které do Česka německé zaměstnance lákají.
Gruberová si je jistá, že za pár let nebudou němečtí "pendleři" dojíždějící za prací do Čech žádnou zvláštností. Problém to není ani z právního hlediska. Od vstupu České republiky do Evropské unie se mohou Němci ucházet o práci v sousední zemi podle libosti.
Pohyb zaměstnanců v opačném směru se takovou volností nevyznačuje. Německo patří mezi posledních pět zemí uplatňujících vůči většině uchazečů o práci z takzvaných nových zemí EU byrokratická omezení. Ta padnou nejdřív příští rok, nejpozději však v roce 2011.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
