"Transport dorazil v pořádku do elektrárny. Nejedná se o nic mimořádného. Čerstvé palivové soubory jsou takto dopravovány na Temelín dvakrát ročně," uvedl mluvčí.
Utajovanou soupravu o několika vagonech s nákladem překrytým modrými a šedými plachtami a označený žlutočernými symboly radioaktivního materiálu doprovázela zostřená bezpečnostní opatření.
Konvoj hlídali na jeho cestě policisté, nad vlakem létal i policejní vrtulník. Vpředu za lokomotivou byly zapojeny tři osobní vozy s doprovodem, další byl na konci vlaku. Na konci vlaku byla i motorová lokomotiva, aby nebylo nutné přepřahat na neelektrifikovaných tratích. Vlak nesměl podle předpisů nikde zastavit a měl přednost před všemi spoji.
Přivezené palivo ve 22 speciálních kontejnerech, které obsahovaly 43 palivových souborů, nyní pracovníci elektrárny překontrolují a poté uloží do skladu čerstvého paliva. "V následujícím období nás čeká ještě dodávka pro první blok. Veškeré informace týkající se přepravy jaderného materiálu ale všude ve světě podléhají utajení. Temelín není v tomto směru výjimkou," dodal mluvčí. Poslední zásilka paliva dorazila do Temelína v loňském roce.
Jihočeská elektrárna potřebuje ke svému provozu jednou ročně nahradit zhruba čtvrtinu palivových souborů v každém ze dvou bloků. Ty vytvářejí aktivní zónu reaktoru, která se nachází ve spodní části tlakové nádoby. V reaktoru je celkem 92 tun uranu ve 163 souborech. Každý z nich je složen ze 312 proutků, 18 vodicích trubek a z jedné centrální měřicí trubky.
Palivo Temelínu dodává americký Westinghouse. Od roku 2010 jej vystřídá ruský TVEL, který předloni vyhrál konkurz na dodávky odhadem za několik miliard korun. Smlouva zajišťuje palivo pro oba bloky na dalších pět let s pětiletou opcí. Během nich by měl TVEL vypravit do Temelína přibližně 400 tun paliva. Firma je dlouholetým dodavatelem paliva pro druhou českou jadernou elektrárnu v Dukovanech.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
