Nyní musí být v naftě dvě procenta příměsi, producenti biopaliv však chtějí zvýšit podíl od léta aspoň na tři procenta, případně na cílových 4,5 procenta. Takový objem se má do běžné nafty míchat až příští rok.
Proti navyšování biosložek však podle listu vystoupili petrolejáři, tedy výrobci klasické nafty a benzinu. Podle šéfa asociace petrolejářského průmyslu a člena představenstva Unipetrolu Ivana Ottise by po zkušenostech posledních tří měsíců, odkdy se biopaliva povinně zavedla, bylo nejlepší povinnost míchání paliv "vůbec zrušit a nechat to trhu," píše MfD.
Petrolejářům se prý nelíbí, že cena metylesteru řepkového oleje (MEŘO), který je zhruba o čtvrtinu až třetinu dražší než běžná nafta, stále zdražuje a v podstatě kopíruje poslední prudký růst cen nafty. "Metylester se stává tak důležitou položkou v nákladech, že se nedá vyrovnat ani úsporami jiných nákladů či pokrýt rafinérskou marží," uvedl Ottis.
Cena MEŘO se loni na světových trzích zvýšila zhruba o 56 procent a podobně rostla i velkoobchodní cena nafty - o 60 procent. Zhruba o polovinu loni také vzrostly ceny řepkového semene od zemědělců.
Paramo si loni podle Ottise dovezlo polovinu spotřeby příměsí z Německa. "Tuzemské ceny pro nás byly nepřijatelné," uvedl. Zhruba polovinu množství dováží i státní Čepro, to však podle svého šéfa Pavla Švarce nepovažuje tuzemské ceny za přemrštěné.
Poslanci se budou biopalivy zabývat příští týden. Měli by schválit novelu zákonů, která vyjasní kontrolní mechanismy míchání biolihu do benzinu.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
