V Evropské unii vstoupila směrnice v platnost od loňského listopadu, ale Česko nebylo zdaleka jediným hříšníkem, který měl zpoždění. Směrnice s krkolomným názvem v podstatě vytváří jednotný evropský trh pro akcie, komodity a finanční deriváty. Zahraniční média ji považují za jednu z největších událostí v ekonomice unie za několik posledních let.
Jinou změnou bude úprava poskytování investičních služeb obchodníkem s cennými papíry. Podstatně rozsáhlejší než doposud je úprava pravidel pro jednání se zákazníky, ale změn dozná i úprava vnitřní organizace obchodníka s cennými papíry. Mění se rovněž rozsah investičních služeb a investičních nástrojů. Hlavní investiční službou bude například investiční poradenství, mezi deriváty budou zařazeny prakticky všechny druhy derivátů, včetně komoditních.
Evropské novela nabízí možnost provozování takzvaného vícestranného obchodního systému, pro který jsou stanoveny nižší požadavky oproti trhu regulovanému. Mění se též rozšíření požadavků na transparentnost trhů tím, že se budou uveřejňovat informace o nabídkách a poptávkách po investičních nástrojích a výsledky provedených obchodů. Oponenti ale poukazují na to, že alternativní obchodní systémy se zatím až na výjimky neujaly.
Obchodníci si od směrnice slibují tlak na snížení poplatků za obchodování s cennými papíry a zvýšení konkurence na trzích obecně, z čehož by měli mít radost investoři. "Budeme určitě více sledovat náklady na obchodování, tlak na snížení poplatků je zřejmý," řekla nedávno v rozhovoru pro ČTK Andrea Ferancová, ředitelka tuzemské firmy Wood & Company, jednoho z předních akciových obchodníků ve střední Evropě.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
