"Je to číslo, které odpovídá našim odhadům a je v souvislosti s liberalizací naprosto logické," řekl Herrmann. Transgas počítá ztráty na desítky zákazníků; jde však především o velké odběratele s vysokou spotřebou. Firmě se naopak daří získávat tisíce nových klientů, především domácností.
"Noví zákazníci nám přibývají v souvislosti s pokračujícím stavebním boomem, s masivní výstavbou nových bytů a rodinných domů. Další nezanedbatelný potenciál skýtají tisíce nevyužívaných, tzv. mrtvých přípojek zemního plynu," uvedl Herrmann. Těch je podle propočtů ministerstva průmyslu a obchodu plná pětina z celkového počtu.
Domácnosti mohou svého dodavatele zemního plynu změnit od loňského ledna, firmy dostaly tuto možnost již o něco dříve. K jinému prodejci přešlo podle údajů Bilančního centra do konce listopadu zhruba 5900 domácností. Od otevření trhu s plynem změnilo dodavatele 68 velkoodběratelů a 454 zákazníků z kategorie střeních a maloodběratelů.
"Konkurence se primárně zaměřuje na velké zákazníky s technologicky náročnými provozy. Zatím nepředpokládáme, že by se to v letošním roce změnilo," řekl Herrmann. Do budoucna podle něj nelze vyloučit vstup dalších společností na český trh.
"Zatím jsou ale na trhu převážně aktivní společnosti, které jsou přímo napojeny na ruské producenty zemního plynu. U nich lze předpokládat jisté obchodní výhody, které vycházejí z vlastnického propojení producenta a obchodníka," řekl Herrmann.
Českým zákazníkům nyní vedle firem ze skupiny RWE dodává zemní plyn například Pražská plynárenská a bývalá Jihočeská plynárenská, která se už začlenila do koncernu E.ON. K velkým konkurentům RWE patří také firma Vemex z ruské skupiny Gazprom. Licenci na obchod s plynem má od regulátora nyní celkem 84 firem.
Společnost RWE Transgas řídí aktivity energetického koncernu RWE v České republice. Mezinárodní regionální skupina RWE ovládá v Česku celkem 21 společností, mezi než patří mj. regionální prodejci a distributoři, tranzitní společnost RWE Transgas Net a RWE Gas Storage, která se stará o podzemní zásobníky.
Skupina v současnosti chystá restrukturalizaci. Kvůli legislativním požadavkům, tzv. unbundlingu, totiž musela oddělit obchod od distribuce. Nyní chce RWE některé společnosti sloučit s cílem zlepšit procesy a řízení. "Současný stav by byl dlouhodobě neudržitelný a hlavně neefektivní. Naším cílem je opětovné vytvoření fungujícího systému energetické skupiny," uzavřel Herrmann.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
