Společnost měla podle původních smluv dostat asi 14procentní podíl ve zprivatizované Nové Huti, nyní ArcelorMittal Ostrava. Stát to ale odmítl. Celý případ se vleče od poloviny 90. let, kdy se stát snažil privatizovat Novou Huť.
"Arbitráž rozhodla, že žádné miliardy stát platit nemusí, to je důležité. A pokud chce společnost akcie získat, musí za ně státu zaplatit tržní cenu," řekl Aktuálně.cz Radek Šnábl, který má na ministerstvu financí na starosti arbitrážní spory.
Firmu Petrcíle založili v roce 1996 tehdejší manažeři Nové huti. Vláda Václava Klause přiznala jejich firmě předkupní právo na 15 procent akcií podniku. Jenže pak se huť dostala koncem devadesátých let do potíží a stát smlouvu s Petrcíle jednostranně vypověděl.
Manažeři prodali Petrcíle opavskému podnikateli Radimu Masnému. Ten podal žalobu, v níž chtěl od státu dvoumiliardové odškodné za neoprávněné vypovězení smlouvy. Arbitráž vyhrál a toto rozhodnutí potvrdil i pražský Městský soud. Jemu nadřízený Vrchní soud ale celou kauzu vrátil na začátek, protože arbitři podle něj o odškodném rozhodovat neměli.
Masný prodal obratem Petrcíle kyperské firmě Zuglite, za níž údajně stojí finančník Pavel Tykač. V květnu 2005 podala Petrcíle na FNM druhou arbitrážní žalobu, a to o téměř šest miliard korun.
Rozhodnutá arbitráž brzdila další spor. Tentokrát se současným vlastníkem Nové Huti - největší ocelárnou světa ArcelorMittal. Ta se rozhodla napadnout stát právě za zadržované zbývající akcie, které dostala při privatizaci přislíbeny, píše server.
Dlouhé průtahy kolem akcií se Mittalu přestaly líbit, a tak se společnost před dvěma lety obrátila na pařížský rozhodčí soud.
"Samozřejmě s Mittalem nadále vyjednáváme. Vše záleží na tom, jak to dopadne s akciemi," řekl pro Aktuálně.cz Šnábl.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
