Ředitel společnosti ES Štěpán Hodač dnes ČTK podání žaloby potvrdil, nechtěl jej ale dále komentovat. "Je to věcí dvou stran sporu," dodal.
Před vstupem do EU měla být všem cukrovarnickým skupinám snížena kvóta na výrobu cukru o deset procent. Podle Hodače byla jeho společnosti snížena kvóta o 33 procent (cca 54.000 tun). Zástupci MZe a SZIF podle něho přislíbili snížení kvót kompenzovat přidělením kvóty z rezervy, kterou fond ale následně rozdělil jednotlivým firmám a ES získal z 26.750 tun podíl 3250 tun.
Společnost kvůli tomu požadovala vyplacení 991,955 milionu korun náhrady. MZe v prosincové odpovědi firmě uvedlo, že společností ES uvedená výše škody nebyla v jejich žádosti o náhradu škody nikterak specifikována a doložena. Tuto částku nyní ES nárokuje.
Firma Eastern Sugar, společný podnik britské Tate & Lyle a francouzské Saint Louis Sucre, v roce 2007 vysoudila v arbitráži proti ČR náhradu 27,2 milionu eur (asi 760 milionů korun) za diskriminační přidělování kvót.
ES před koncem roku 2006 oznámila, že chystá v souladu s plánovaným omezováním cukerné výroby v EU uzavření všech pěti závodů ve střední Evropě, tří v Česku a po jednom na Slovensku a v Maďarsku. Vzdala se cukerné kvóty, za což z Bruselu získala finanční kompenzace, za českou kvótu více než dvě miliardy korun. Necelou třetinu z nich vyplatila českým zemědělcům.
Česko přišlo po odchodu cukrovarnické skupiny Eastern Sugar o povolenky na produkci více než 100.000 tun řepy. Loni tak tuzemská produkce klesla o čtvrtinu na přibližně 340.000 tun z dřívějších 450.000 tun. ČR, která byla dosud tradičním výrobcem a exportérem cukru, jej nyní musí více dovážet. Zatímco loni vyvezlo Česko v prvním pololetí 60.000 tun, což je třetina objemu ve stejném období roku 2006, dovoz vzrostl o polovinu na necelých 40.000 tun.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
