ČSÚ: Největší obchodníci loni opět posílili pozici na trhu

27.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. ledna (ČTK) - Velcí obchodníci loni opět posílili pozici na tuzemském trhu. Více než dvě stovky největších maloobchodních prodejců od října 2006 do loňského září utržilo rekordních 513 miliard korun. Tržby těchto obchodníků, z nichž každý zaměstnává více než stovku lidí, byly meziročně o 12 procent vyšší. Naopak malým prodejcům do loňského září vzrostly tržby pouze o 1,6 procenta na 292,4 miliardy korun. Vyplývá to z analýzy, kterou na základě dat Českého statistického úřadu zveřejnil Svaz obchodu a cestovního ruchu.

Díky rychlejšímu růstu tržeb vzrostl od října 2006 do loňského září podíl velkých obchodníků na celkových tržbách maloobchodu meziročně ze 61,4 procent na 63,7 procenta. Tržby velkých obchodníků ze tří čtvrtin tvořil obrat nadnárodních společností. Podíl malých obchodníků s méně než sto zaměstnanci na celkových tržbách se od října 2006 do loňského září snížil o 2,3 procentního bodu na 36,3 procenta.

Počet lidí zaměstnaných v tuzemském maloobchodu v tomto období vzrostl o 1,5 procenta na 244.849 lidí, z toho velké maloobchodní podniky zaměstnávaly 128.050 pracovníků. Na českém trhu loni působilo 15 maloobchodních firem, které zaměstnávaly více než 1000 lidí. Počet zaměstnanců u dalších 211 obchodních firem a fyzických osob se pohyboval v rozmezí od 100 do 999.

Od října 2006 do loňského září se snížil počet podnikatelských jednotek v maloobchodě meziročně o 3601 na 381.635. Počet fyzických osob zaměřených na maloobchod poklesl o 6756 na 319.719. Naopak počet právnických osob vzrostl o 3155 na 61.916.

Se statistickými daty koresponduje průzkum společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod, podle kterého deseti největším obchodním řetězcům v roce 2007 podle předběžných výsledků vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. Nejvíce utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz. Desítka největších obchodníků loni posílila podíl na tuzemském trhu, který se v rychloobrátkovém zboží zvýšil z 63 procent v roce 2006 na 66 procent.

Loni podle jednatele Incoma Research Tomáše Drtiny tuzemskému trhu opět dominovaly hypermarkety, ve kterých utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 38 procent domácností. Preference diskontních prodejen se loni zvýšily o procentní bod na 25 procent. "Obliba supermarketů po poklesu v předchozích letech zůstala spíše stabilní a činila 16 procent. Stejně tak menší samoobsluhy udržely svou loňskou pozici se 14procentní úrovní preferencí," uvedl Drtina.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK