Termínová cena pšenice s dodávkou v březnu vzrostla ve středu na chicagské burze CBOT o 30centový denní limit na rekordních 10,33 dolaru za bušl. Dnes v tokijském obchodování se tento kontrakt dostal až na 10,63 USD.
Březnová pšenice na evropském trhu vzrostla až o 15,5 eura na čtyřměsíční maximum 276 eur za tunu a nakonec se ve středu ustálila na 273,75 eura. Analytici očekávají, že ceny zůstanou vysoké, příliš nahoru však již nepůjdou. "Neočekávám, že obilí v dohledné době něco ztratí. Nemyslím si však, že získá dalších 10 nebo 20 procent," řekl agentuře Reuters Lars Steffensen, ředitel komoditního obchodování firmy Ebullio Capital Management.
Zatím se nezdá, že by vysoké ceny pšenice oslabovaly poptávku v zemích, které jsou závislé na dovozech. Egypt, investory považovaný za typického zástupce zemí dovážejících obilí, nyní uzavřel dohodu o koupi 150.000 tun obilí včetně 25.000 tun americké pšenice.
Obchodníci v Asii však vedle fyzické poptávky zdůrazňují úlohu, kterou v nynějších vysokých cenách hrají spekulující investiční fondy. "Pšenice prudce roste díky investičním fondům. Jsou za tím samozřejmě příznivé fundamentální faktory, takový nárůst je však přílišný," uvedl obchodník jednoho japonského zemědělského družstva.
Pšenice je kromě základní suroviny pro pekárny používána i ke krmení zvířat, takže nárůst její ceny zdražuje i další potraviny, tedy masné a mléčné výrobky. To vyvolává obavy z toho, že ceny potravin způsobí vzestup globální inflace právě v době, kdy světová ekonomika zpomaluje a Spojeným státům hrozí recese.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
