Banky, které firmu úvěrují, po ní chtějí okamžitě splatit asi 610 milionů dolarů, v přepočtu téměř deset miliard Kč. Částka byla splatná k 6. březnu, ale podnik nemá na zaplacení. Pokud by ovšem požadavku bank vyhověl, zřejmě by tím vyčerpal všechny volné provozní prostředky.
Management zároveň oznámil, že firma přepočítá výsledky hospodaření za loňský rok a k 31. prosinci odepíše hypotéky s pohyblivou sazbou v objemu 427,8 milionu dolarů. Generální ředitel Larry Goldstone ale řekl, že podnik se pokusí zajistit si stabilitu.
Thornburg, který sídlí v Santa Fe v americkém státě Nové Mexiko, doplatil na pokles cen hypoték a na problémy, které mají jeho vlastní klienti. Podle analytiků je nyní pravděpodobné, že společnost bude muse vyhlásit bankrot a začít s restrukturalizací.
Riziko bankrotu se odráží i v ceně akcií firmy. Ještě před rokem se jedna akcie prodávala za téměř 30 dolarů, po sérii poklesů v předchozích dnech se ale nyní prodává jen asi za 1,20 USD. Požadavek na splacení úvěru vznesla investiční banka JPMorgan Chase & Co. Thornburg nyní podle uzavřených smluv je v prodlení se splátkami.
Thornburg není jedinou finanční institucí, která má v důsledku problémů na hypotečním trhu problémy. Podobně je na tom i britsko-nizozemský podnik Carlyle Group, která investuje peníze soukromých osob. Podnik už ve středu obdržel margin call na částku přesahující 37 milionů dolarů a nyní prý čeká další požadavek na splacení úvěru či zvýšení zástavy.
"V této fázi nelze vyloučit likvidaci fondu nebo potenciální ztrátu kapitálu, což by z akcií učinilo bezcenné papíry," řekl analytik investiční společnosti Bear Stearns Keith Baird. Akcie firmy ztratily zhruba polovinu hodnoty a burza v Amsterodamu s nimi zastavila obchodování.
S problémy se v současné době potýká například i fond soukromého kapitálu Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR), i když ne s tak vážnými jako Thornburg. V situaci, kdy se s požadavkem na okamžité splacení úvěru setká větší počet velkých fondů, mohou nastat výrazné výkyvy na burzách. Zatím ale není možné říci, zda za nynějšími propady částečně stojí nucená likvidace portfolií.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
