MUS je výhradním dodavatelem hnědého uhlí pro teplárnu zásobující teplem 35.000 domácností Chomutovska a Mostecka. Teplárna v majetku finančníků ze skupiny J&T je přímo napojená na úpravnu uhlí dolu v sousedství a nemůže proto brát uhlí odjinud.
"Již pravomocná pokuta je za zneužívání hospodářského postavení na trhu. Firma teplárně prodávala uhlí za cenu, která byla vyšší, nežli cena obvyklá," uvedl v komentáři k rozhodnutí ministerstva financí jeho mluvčí Ondřej Jakob.
Původní pokutu vyměřilo těžařům Finanční ředitelství v Ústí nad Labem ve výši 49,3 milionu korun. Nezákonný postup totiž našlo i v prodeji uhlí v roce 2006. MUS se odvolala k ministerstvu financí. To nakonec shledalo, že cena v roce 2006 už se příliš nelišila od obvyklých cen na trhu, a pokutu snížilo.
"Společnost nesouhlasí ani s jedním rozhodnutím a podala proti nim žalobu," uvedl Radek Stavěl, mluvčí společnosti Czech Coal, která MUS spoluvlastní. "Žaloba má odkladný účinek a firma ji (pokutu) tedy nemusí do rozhodnutí soudu platit," doplnil Jakob.
Majitelé United Energy se obrátili i na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), stejně ho oslovily i další firmy. Úřad se případem zabývá, žádné pravomocné rozhodnutí ale zatím nepadlo.
Mostecká uhelná těží hnědé uhlí ve dvou lokalitách. Vršany mají zásoby uhlí v rámci územních limitů až do roku 2058, lom ČSA zhruba do roku 2020. Za hranicemi ekologických limitů však leží podle odhadu MUS dalších 750 milionů tun uhlí.
Majoritu MUS ovládá Czech Coal N.V. podnikatelů Petra Pudila a Vasila Bobely, zbylých 49 procent patří jednomu z nejbohatších Čechů, finančníku Pavlu Tykačovi. Pudil a Bobela nedávno odkoupili podíly svých partnerů Antonína Koláčka a Luboše Měkoty údajně za 11,5 miliardy korun.



Babiš vs. auta: Nový český premiér adoroval elektromobily, pak z osmiválcového SUV za pět milionů sliboval zrušení zákazu spalovacích motorů
Test Cupra Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive (2025): Jede jak z praku, kreslí na silnici a elektrifikaci odmítá
Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
