"Daňovým poplatníkům i úředníkům to výrazně zjednoduší život. Daně budou přehlednější a srozumitelnější. Sociální pojištění není ničím jiným než důchodovou daní," citují HN Kalouska.
Pokud by ministr svůj záměr prosadil, nová 'superdaň' by se podle HN počítala velmi snadno. Od svého příjmu by si člověk odečetl jen tuto jedinou daň. Úplně by tak skončily povinné odvody sociálního pojištění, na kterých dnes lidé spolu se svým zaměstnavatelem platí 34 procent příjmů. 'Superdaň' by se vypočítávala ze současné superhrubé mzdy, tedy hrubého platu včetně povinných odvodů pojistného placených firmou. Pokud by lidé platili státu na daních a pojistném stejnou sumu jako dosud, 'superdaň' by dosahovala 40,2 procenta, píšou.
Ministr zatím není rozhodnut, zda do ní zařadí i povinné odvody zdravotního pojištění. To totiž člověk na rozdíl o pojištění sociálního a samotných daní neplatí státu, ale zdravotní pojišťovně, kterou si může vybrat. Bude-li do 'superdaně' započteno i zdravotní pojištění, dosáhne 50,2 procenta, píšou HN.
Kalousek podle listu počítá i s méně převratnou variantou. Daň i pojistné zůstanou, ale budou se platit na jednom úřadě, který vznikne spojením České správy sociálního zabezpečení a finančních úřadů. To ušetří lidem čas a usnadní život, stát může ušetřit na úřednících. Spojení plateb daní a pojistného doporučuje už Česku už dlouho OECD. Výběr daní totiž patří vůbec k nejdražším na světě. Vybrat stokorunu na daních přijde český stát na 2,80 koruny. Na Slovensku jen na 1,50 koruny, ve Francii 1,40 a ve Spojených státech na padesát haléřů, píšou dnešní Hospodářské noviny.
Návrh daňové reformy chce Kalousek nejprve nechat projít veřejnou debatou a teprve pak předložit vládě, poznamenávají HN.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
