...
Ministerstvo financí předloží vládě návrh vypsat výběrové řízení na dodavatele, který převezme zodpovednost za odstraňování všech starých ekologických škod, resort to oznámil na čtvrteční tiskové konferenci.
Na odstranění ekologických škod stát vydal garance v 90.letech, objem zbývajících prací ministerstvo odhaduje na 114 miliard korun včetně daně z přidané hodnoty (DPH).
"Cílem tohoto projektu je zabránit hrozícím rizikům a arbitrážím a fixovat náklady státu... tak, aby se nám podařilo odstranit ekologické škody do roku 2015," řekl vrchní ředitel skupiny správy majetku Tomáš Uvíra.
Výběrové řízení by mělo být dvoukolové.
První kolo bude kvalifikační, ve druhém bude jediným kritériem cena.
"Předpokládáme, že nabídnuté ceny budou nižší než zbývající ekologické škody," dodal Uvíra.
Ministerstvo uvedlo, že tendr bude otevřený i mezinárodním firmám.
Náměstek ministra financí Ivan Fuksa řekl, že očekává, že se soutěže zúčastní i významní evropští hráči jako Veolia Environnement <VIE.PA>.
Proplacení garance bude podmíněno rozhodnutím Inspekce životního prostředí, že škody byly skutečně odstraněny.
Stát by měl vyplácení odměny pro dodavatele rozložit do 20 let a každým rokem zaplatit maximálně 5,723 miliardy korun. Nesplacené částky pak budou úročeny ve výši oficiální inflace. Stát bude odměnu hradit z privatizačních příjmů a dividend od firmy ČEZ <CEZPsp.PR>.
Fuksa uvedl, že se podle něj na české scéně strhne tvrdý konkurenční boj, který donutí firmy, aby své ceny snížily co nejvíce, a celkové náklady tak spadnou pod 100 miliard korun.
Celková výše ekologických škod byla původně odhadnuta zhruba na 170 miliard korun, dosud bylo odstraněna čtvrtina, měřeno objemem prací.
[PRAHA/Reuters/Finance.cz]



Čeští těžkooděnci mají nová auta. Usednou do terénních pick-upů
Babiš vs. auta: Nový český premiér adoroval elektromobily, pak z osmiválcového SUV za pět milionů sliboval zrušení zákazu spalovacích motorů
Test Cupra Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive (2025): Jede jak z praku, kreslí na silnici a elektrifikaci odmítá
Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
