Centrální banka dnes ponechala stejně jako na konci března úrokové sazby beze změny. Pro toto rozhodnutí hlasovalo šest členů bankovní rady; jeden hlasoval pro zvýšení sazeb o čtvrt procentního bodu. Hlavní úroková sazba, od které se odvíjí úročení komerčních úvěrů, tak zůstává 3,75 procenta. Naposledy ČNB sazby zvýšila na počátku února. ČR má nejnižší úrokové sazby v celé Evropské unii.
Odhad růstu ekonomiky zvýšilo v uplynulých týdnech rovněž ministerstvo financí, a to na 4,9 procenta z předchozích 4,7 procenta. V roce 2009 by hrubý domácí produkt měl podle MF vzrůst o 5,1 procenta.
"Ke zpomalení růstu ekonomiky dojde později, než jsme předpokládali. Není to ovšem zásadní změna a po roce 2009 dojde opět k akceleraci ekonomické aktivity," uvedl Tůma.
Centrální banka očekává během následujících měsíců rychlejší pokles inflace. Na počátku příštího roku by měla celková inflace klesnout na 2,9 procenta a ve 3. čtvrtletí 2009 na 2,2 procenta. V únoru přitom ČNB počítala na konci letošního roku s inflací 5,3 procenta a ve 2. čtvrtletí 2009 s 2,4 procenta.
Letošní předpokládaný pokles tržních úrokových sazeb podle Tůmy vyvolal v bankovní radě velkou diskuzi. "Řada členů vyjádřila velkou skepsi k takovému vývoji," uvedl Tůma. Zároveň upozornil, že prognóza vývoje úrokových sazeb je pouze výstupem ekonomického modelu pro debaty bankovní rady a ne závazkem centrální banky.
Nejistoty nové prognózy jsou podle Tůma značné. "Nejistoty dále přetrvávají, ta mlha zůstává. Celkově lze ale hodnotit rizika prognózy jako proinflační," uvedl Tůma. Naopak proti růstu cen působí silný kurz koruny a ne příliš jasný vývoj ekonomiky v eurozóně, kde se podle guvernéra očekává výraznější zpomalení ekonomické aktivity, než tomu bylo v únoru.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
