Největší elektroprodejci loni utržili rekordních 26,1 mld. Kč

16.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. května (ČTK) - Rekordních 26,1 miliardy korun loni utržilo šest největších tuzemských sítí prodejen se spotřební elektronikou; jejich tržby byly meziročně o 3,8 miliardy korun vyšší. Vyplývá to z žebříčku 50 největších obchodníků, který sestavila společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod. Češi ročně za elektroniku utratí několik desítek miliard korun a jejich výdaje za toto zboží stále rostou.

První místo na loňském žebříčku patřilo s tržbami 6,1 miliardy korun společnosti HP Tronic, která v Česku stojí za sítí 23 prodejen Proton. HP Tronic loni také vykázala nejvyšší růst tržeb, a to o 1,2 miliardy korun. Druhou pozici obsadila s tržbami 5,1 miliardy korun společnost Fast ČR, pod níž patří 33 obchodů Planeo. Třetí byla s tržbami 4,1 miliardy korun síť 17 prodejen Electroworld a čtvrté místo patřilo 22 obchodům Datart, které loni vykázaly tržby 3,8 miliardy korun. Na pátém místě skončilo 66 elektroprodejen Okay (tržby 3,7 miliardy korun) a šestá pozice připadla 19 prodejnám K+B Elektro Expert (3,3 miliardy korun).

Nákupy elektroniky se v Česku navzdory rostoucímu počtu hypermarketů soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro. Konkurence na českém trhu s elektronikou je silná, zejména to platí pro větší města, kde obchodníci vedou cenovou válku o zákazníky. V posledních letech kvůli tomu zmizelo z českých a moravských měst kolem 400 prodejen s elektrospotřebiči a jejich počet se snížil zhruba na 1200.

Do Česka navíc míří další obchodníci. Letos v ČR zahájí expanzi největší slovenský elektroprodejce Nay. První prodejnu se spotřební elektronikou Nay otevře v Třebíči zřejmě ve druhé polovině letošního roku. Firma na Slovensku provozuje 22 obchodů a s loňskými tržbami okolo šesti miliard slovenských korun má na tamním trhu zhruba čtvrtinový podíl.

Podle Lubomíra Drahovského z bratislavské agentury Terno by se firmě vstup na český trh mohl povést. "Styl jejich tzv. elektrodomů je trochu jiný než styl prodejen silných společností, které už působí v Česku. Myslím si proto, že by společnost Nay mohla uspět na českém trhu," řekl.

Celková hodnota domácích spotřebičů, spotřební elektroniky a telekomunikační techniky, které lidé zakoupili v roce 2005 na domácím maloobchodním trhu, podle údajů agentury GfK vzrostla proti předchozímu roku o 2,5 procenta na zhruba 45,3 miliardy korun. Údaje za roky 2006 a 2007 nemá ČTK k dispozici.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK