"Vliv rostoucích cen potravin se v některých členských státech projevil silněji než v jiných a měl závažnější dopady na rodiny s nízkými příjmy. Přinesl výhody pro zemědělce zabývající se rostlinnou výrobou, živočišnou výrobu naopak ovlivnil negativně kvůli vyšším cenám krmiv," uvedla EK.
Podle Bruselu je hlavní viník prudkého zdražení jasný. Je jím rostoucí poptávka po základních potravinách i po potravinách s vyšší přidanou hodnotou, a to zejména ve velkých rozvíjejících se ekonomikách. Na této skutečnosti má podíl především růst celkového počtu obyvatel ve světě, který se blíží sedmi miliardám.
Značný vliv ovšem mají mají i rostoucí ceny energií. To zdražuje nejen přepravu, ale například i dusíkatá hnojiva, jejichž cena vzrostla od roku 1999 do současnosti o 350 procent.
Krátkodobě naopak ceny vzrostly vlivem horší sklizně v několika oblastech světa, historicky nízké úrovně zásob, oslabování amerického dolaru či vývozního omezení uplatňovaného řadou tradičních dodavatelů na světové trhy. "Cenové výkyvy vyplývající z těchto základních faktorů navíc posilují spekulace," dodala komise.
Po zákazu finančních spekulací na ceny potravin již začátkem května volali socialističtí europoslanci, zatím ovšem neúspěšně. Jako příklad "neetické" spekulace uvedli jednu z největších evropských bank, belgickou KBC, která mimo jiné vlastní českou ČSOB. KBC prý nabízí fond, který je založen na růstech cen kakaa, kávy, cukru, sóji a dalších potravin. V reklamě na tento produkt se údajně říká, že investoři mohou vydělat až 14 procent, přičemž mají garantovánu plnou ochranu vloženého kapitálu.
Evropská komise nicméně očekává, že současný napjatý stav na trhu s potravinami by se měl výhledově zlepšit. Ceny prý již začaly klesat a tento trend by mě nadále pokračovat. Brusel ale neočekává návrat cen, které panovaly v minulosti.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
