"Ačkoliv mnozí spotřebitelé deklarovali, že cena v obchodech pro ně hraje důležitou roli, tak nepatříme mezi největší evropské lovce nízkých cen," řekl Zdeněk Melotík ze společnosti The Nielsen Company, podle kterého malá ochota Čechů změnit kvůli nižší ceně obchod pramení i z toho, že spotřebitelé automaticky předpokládají v hypermarketech nízké ceny.
"Nejvíce evropských lovců cen se rekrutuje například mezi Italy, Nizozemci, Němci a Belgičany," podotkl Melotík. V Německu je ochotno kvůli výhodnější ceně změnit obchod 21 procent a v Itálii 26 procent zákazníků.
Nejvíce peněz Češi podle průzkumu utrácejí v hypermarketech, ve kterých také nakupují stále širší paletu zboží. "Nejčastěji v nich spotřebitelé nakupují nealkoholické nápoje, mléčné výrobky, maso či cukrovinky," podotkl Melotík.
Na druhou stranu pro nákup spotřebitelského zboží, jako je sportovní vybavení či věci dlouhodobé spotřeby, mnoho Čechů preferuje jiné formáty obchodů. "Supermarkety si zase tradičně udržují silnou pozici při nákupu mléčných výrobků a čerstvého ovoce a zeleniny. U masa a drůbeže je i nadále patrné, že mnozí preferují nákup v tradičním řeznictví," uvedl Melotík.
V Česku je podle průzkumu The Nielsen Company stále prostor pro zvyšování počtu prodejen obchodních řetězců. Zatímco například v Norsku připadá na jeden milion obyvatel 442 obchodů a v Rakousku 408 prodejen, tak v Česku jich je 136. Ve většině západoevropských zemí je tento ukazatel vyšší než v ČR.
Deseti největším obchodním řetězcům loni v Česku podle předběžných výsledků sestavených společností Incoma Research a časopisem Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. Desítka největších obchodníků v loňském roce posílila podíl na domácím trhu, který se v rychloobrátkovém zboží zvýšil ze 63 procent v roce 2006 na 66 procent.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
