Některé detaily energetické liberalizace se ministrům energetiky dnes sice nepodařilo vyjasnit, ale hlavní obsah je jasný a existuje na něm shoda. Pravidla pro uvolnění trhu mají platit jak pro sektor plynu, tak pro sektor elektřiny. Státy si tak budou moci vybrat ze tří řešení liberalizace svého energetického trhu. České republice tento přístup podle ministerstva průmyslu a obchodu vyhovuje.
Prvním z řešení je, že stát donutí firmy, aby prodaly přenosové soustavy novému majiteli, jde o takzvaný "plný unbundling". Druhým je vytvoření nezávislého systémového operátora (ISO), který by převzal kontrolu nad přenosovou soustavou, byť by nebyly žádné majetkové změny. Vlastník by ovšem nad přenosovou soustavou ztratil kontrolu. Se třetí cestou přišli Francouzi a Němci a vyvolávala nejvíc diskusí.
Jejich návrh sice rovněž počítá se vznikem operátora (TSO), který by vládnul přenosové soustavě, s tím rozdílem, že původní vlastník by si zachoval část svého vlivu. Aby tato možnost byla vůbec reálná, Evropská komise pro ni vytvořila několik zásadních omezení. Operátor by rozhodoval, kam nasměruje investice, či kde si na ně půjčí peníze. Každý rok by navíc TSO musel národnímu regulátorovi předložit desetiletý investiční plán založený na prognóze dodávek a poptávky po energiích.
Na práci operátora má rovněž dohlížet jakási "superdozorčí" rada, kde by svého zástupce měl i stát. Další členové by zase byla jmenováni nějakým nezávislým úřadem a nesměli by být jakkoliv propojeni s vlastníkem. Zástupce státu by navíc měl právo veta v určitých oblastech.
Česko dlouhodobě podporuje "třetí cestu". V případě elektřiny by se jej liberalizace ovšem příliš nedotkla. Výrobu v Česku vlastní ČEZ a přenosovou soustavu ČEPS, přičemž obě firmy jsou státní. Liberalizace v tomto případě znamená, že každou z firem musí vláda přesunout pod jiné ministerstvo. ČEZ by tak mohl spadat například pod ministerstvo průmyslu a obchodu a ČEPS pod ministerstvo financí, ale rozdělení ministerstev není jisté.
Daleko větší dopad by liberalizace měla na společnost RWE Transgas, která v Česku vlastní jak výrobu plynu, tak přenosovou soustavu. Společnost by tak musela nejspíš udělat celou řadu změn, které ovšem na rozdíl od původního návrhu komise nepřináší majetkové změny.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
