"Existují ekonomické propočty, které hovoří o tom, že cena tepla by se (při nedostatku hnědého uhlí) mohla ve střednědobém horizontu pěti, šesti let zvednout až o 50 procent," uvedl Pecina.
Těžba hnědého uhlí se podle Peciny sníží v důsledku existence tzv. územních limitů. Ty by měly být prolomeny, míní. "Máme pod zemí obrovské bohatství a nedovedu si představit, že bychom tam toto bohatství nechali ležet ladem při dnešní situaci na energetických trzích," uvedl.
Česko, aby bylo energeticky soběstačné, musí podle Peciny rovněž začít stavět jaderné elektrárny. "Jaderné elektrárny stavět musíme, upozorňuji jen na to, že povolovací proces podle odhadu (předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost) Dany Drábové bude trvat mezi šesti a sedmi lety a stavba dalších pět let. To jsme někde v roce 2020," řekl.
"Dnes nám tedy nezbývá nic jiného, než zrušit územní limity a začít s přípravou na stavbu nových bloků, případně úplně nových jaderných elektráren," dodal Pecina.
Nové jaderné zdroje preferuje i ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS) a opoziční ČSSD. Rozšíření jaderné energetiky odmítají hlavně zelení, jejichž předseda Martin Bursík vede ministerstvo životního prostředí.
Nezávislá komise pro posouzení energetických potřeb ČR, vedená předsedou Akademie věd Václavem Pačesem, příští týden předá premiérovi první, zhruba stostránkovou analytickou část svojí zprávy. Podle informací médií z tohoto týdne komise vládě přímo nedoporučí dostavbu Temelína; navrhne ale, aby u všech plánovaných energetických projektů kabinet okamžitě uvolnil proces posouzení vlivu na životní prostředí.
Ministerstvo životního prostředí v reakci na tyto informace poukázalo na koaliční smlouvu, v níž se ODS, KDU-ČSL a SZ zavázaly, že se nepustí do příprav budování dalších jaderných bloků.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
