"Hitem je jednoznačně Turecko," řekl Michal Tůma, marketingový ředitel největšího internetového prodejce dovolených, společnosti Invia. U Turecka zaznamenala Invia téměř 35procentní nárůst poptávky ve srovnání s loňskem. Stejný vývoj hlásí i Čedok a další kanceláře. Podobně prudce roste také zájem o Egypt, v čele oblíbenosti se na internetu dlouhodobě drží Řecko.
S počátkem prázdnin začala sezona takzvaných nabídek last minute, kde cestovní kanceláře několik dní před začátkem zájezdu nabízejí poslední volná místa se slevou. Letos však kvůli enormnímu zájmu Čechů o cestování k moři je last minute výrazně chudší než kdykoliv předtím. "Před několika lety bylo do last minute nabídek zařazováno až 30 procent kapacit, dnes je to kolem deseti procent," řekl mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko.
S tím souhlasí Pavlína Pešová z Firo-tour. Podle ní se do last minute v podstatě nedostanou hotely s pěti a čtyřmi hvězdičkami. "Volná místa v nich se najdou už jen výjimečně," uvedla Pešová. Češi si totiž stále častěji dopřávají luxusní ubytování. Obdobná situace je také u apartmánů pro vícečlenné rodiny, ve vybraných termínech jsou vyprodané například řecké ostrovy.
Otázka se letos vznáší nad Chorvatskem, dlouhodobě nejoblíbenějším dovolenkovým cílem Čechů. Začátek sezony totiž provázely zmatky kolem cestování mladistvých na Jadran a také kolem úplného zákazu dovozu potravin. Některé cestovní agentury kvůli tomu pocítily výrazný pokles prodejů, například Invia o čtvrtinu. Podle Chorvatského turistického sdružení však Čechů v Chorvatsku neubývá.
Kromě příklonu k luxusu a chudší nabídce last minute se v letošní sezoně prohloubily i další trendy. "Letos registrujeme rostoucí zájem o dovolené delší než týden," uvedl Plovajko. Standardem se údajně stává deset až 14 dnů.
Tomáš Brejcha z Čedoku zase připomněl, že stále více lidí dává v létě přednost ochlazení na severu než jižním horkům. Na oblíbenosti tak získává Island nebo Skandinávie. Výlet na jih si kvůli úmorným vedrům i nižším cenám nechává řada lidí až na zářijové a pozdější termíny. Podle údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur však stále na dva prázdninové měsíce připadá polovina všech dovolených Čechů.
Na cestování se Češi hromadně vrhli v posledních letech. Rekordní byl loňský rok, kdy do zahraničí na dovolenou vyrazilo 4,5 milionu českých občanů, tedy o 15 procent více než předloni.
Podle odborníků jsou důvodem především rostoucí příjmy a tím i životní úroveň; svůj podíl na vývoji má také silná koruna. I díky ní se výdaje na letní dovolenou výrazně nemění. Podle AČCKA se drží zhruba na 14.100 korun na osobu včetně výdajů v místě pobytu.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
