"V této souvislosti budeme v následujících týdnech iniciovat jednání s premiérem vlády ČR a s guvernérem České národní banky. Za jedno z možných řešení považujeme snížení úrokových sazeb a stanovení termínu přijetí jednotné evropské měny na rok 2012," řekl serveru Ekonom viceprezident Svazu průmyslu a dopravy a generální ředitel Volkswagenu pro Rusko Martin Jahn. Setkání se zúčastnili i zástupci Hospodářské komory nebo Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů.
Účastníci jednání se shodli, že dopady rekordně posilující koruny do hospodářství se už netýkají jen některých vývozců, ale problémy se přenášejí i na jejich dodavatele, na oblast cestovního ruchu a dalších služeb.
Podnikům podle průmyslníků výrazně klesá schopnost vyjednávat nové zakázky. Důsledkem nejsou jenom nižší zisky, ale často i propad do ztrát a ohrožení pracovních míst, konkurenceschopnosti i samotné další existence. "Předpokládáme, že dopady do zaměstnanosti a obchodní bilance se začnou v ekonomice naplno projevovat na přelomu roku," předpověděl Jahn.
Kvůli silné koruně se s představiteli centrální banky už před měsícem setkali zástupci Asociace exportérů. Shodli se, že rychlost posilování domácí měny neodpovídá zvyšování produktivity práce a jeho současná úroveň neodpovídá stavu ekonomiky. Premiér Topolánek naproti tomu v dnešních Hospodářských novinách napsal, že kurz koruny není žádnou hrozbou, ale objektivním ukazatelem kondice české ekonomiky.
Koruna se v polovině července poprvé v regulérním obchodování dostala pod hranici 23 Kč/EUR, později ale oslabila na současné úrovně kolem 23,70 Kč/EUR. Vliv na to zřejmě měla i Tůmova slovní intervence; uvedl, že centrální banka by kvůli rychlému zpevňování české měny mohla už v srpnu sáhnout ke snížení úrokových sazeb. I tak je nyní koruna vůči euru proti loňskému roku silnější o zhruba 17 procent.



Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
