O výstavbě dálnice D3 se hovoří od konce 90. let. Na spojení Prahy a jihu Čech existovalo několik variant, odborníci se dlouho nemohli shodnout na konečné verzi. Nakonec byla vybrána varianta, která se mimo jiné vyhýbá D1 a napojuje se přímo na budovaný pražský okruh. "Zpochybnění schválené 'stabilizované' varianty dálnice D3 ze strany ministerstva životního prostředí pokládáme za nešťastné a nebezpečné. Celá diskuse by se tak mohla vrátit o osm let zpět. Další léta nebo dokonce desítky let by potom mohlo trvat, než stavba začne," řekl dnes hejtman novinářům.
Kašpar řekl, že u schválené varianty trasy D3 je nyní přezkoumáván vliv na životní prostředí (EIA), výsledky by měly být k dispozici zhruba do roka. "Byly přijaty závěry zjišťovacího řízení, v nichž ministerstvo vyzvalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby předložilo zpracované další varianty," uvedl. Ministerstvo podle něj také popsalo, jak mají tyto další varianty vypadat. Podrobnosti ale dnes Kašpar nechtěl sdělit s tím, že úřad čeká, až se s materiálem nejdříve seznámí ŘSD.
K tomu, jak vypadá současný stav variant, podle něj ministerstvo posílá svá vyjádření už nyní, aby dostavbu D3 nezdržovalo. "Protože kdybychom čekali, až budou (varianty) předloženy kompletně, tak bychom k nim pak třeba měli úplně stejné připomínky, a zbytečně by se to prodlužovalo," dodal.
Bendl míní, že stabilizovaná varianta je nejméně konfliktní, a připomněl, že ji krajské zastupitelstvo schválilo napříč politickým spektrem. Kašpar v této souvislosti zdůraznil, že ministerstvo zastává stále tentýž názor - se stabilizovanou variantou nesouhlasí, a proto v závěrech zjišťovacího řízení požádalo investora, aby zvážil jiné varianty. Připomněl, že úkolem ministerstva je hlídat u veškerých projektů šetrnost k přírodě. "Ve chvíli, kdy je předkládána varianta, která má horší dopady na životní prostředí než alternativy, které jsou možné, tak je povinností ministerstva na to upozorňovat," poznamenal.
Bendl dnes reagoval zejména na informace některých médií, že by trasa D3 mohla nakonec přepůlit park u zámku Konopiště. "Schválená varianta nedevastuje Konopiště, naopak se mu zdaleka vyhýbá," zdůraznil. Hejtmanovi se nelíbí ani návrh rozšířit stávající silnici I/3 na čtyřpruh. "To by znamenalo v podstatě oddělení Benešova, absolutní odříznutí od Konopiště se zabráním části parku. To jsme odmítli," dodal. Pro kraj je podle něj nyní klíčové, aby se průchod územím řešil s maximálním ohledem na požadavky obcí, přes jejichž katastry dálnice povede. "My se jako kraj budeme snažit podporovat jejich stanoviska," uzavřel.



Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
