"Chceme udělat finanční audit zdrcující části státního rozpočtu. Cílem je, abychom mohli říct, že to, co se předkládá jako státní závěrečný účet do sněmovny nebo občanům, je pravda. V této chvíli to říct nemůžeme. Čísla, která jsou předložena na konci roku a kterými vláda říká, jak hospodařila, v této chvíli prostě nejsou pravdivá," řekl listu prezident NKÚ František Dohnal.
NKÚ si musí podle něj nové kontrolory nejprve vychovat, protože finanční audit je velice specializovaná činnost. Letos by mělo na úřad přijít podle Dohnala 50 až 60 nových zaměstnanců. Ty vybírá NKÚ především mezi absolventy, ale loví také mezi profesionály z praxe. "Půjde o speciální typ kontroly. Aby se prověřilo tisíc miliard ve státním rozpočtu. To znamená zkontrolovat jednotlivé kapitoly, protože každý ze správců těchto kapitol je samostatnou účetní jednotkou," vysvětlil.
Dohnal tvrdí, že účetnictví ve státních úřadech je na tom dost špatně, vůbec nic prý nevypovídá o skutečném stavu. Problém je totiž v tom, že zatímco soukromé firmy účtují detailně a podle mezinárodních standardů, na úřadech se od devadesátých let nezměnilo nic. Stále se účtuje na základě porovnání celkových příjmů a výdajů. Tedy nezohledňuje se to, zda bylo příjmů dosaženo třeba prodejem státního majetku nebo půjčkou, uvedl týdeník.
Ministr financí Miroslav Kalousek podle Eura tvrdí, že bez novely zákona o účetnictví se systém správy veřejných financí rozhodně nezlepší, a to ani následkem zmiňovanému auditu. Dokud nebude tento zákon novelizován, budou veškeré informace o státním závěrečném účtu jen velmi velmi relativní, řekl listu Kalousek, který návrh zákona už předložil sněmovně. Nejdřív by prý měl začít platit v roce 2010.
Dohnal chce podle Eura rovněž prosadit, aby v případě zacházení s veřejnými penězi byl zaveden nedbalostní trestný čin. Změnu už navrhl vládě. "Zatím nevidím odezvu, bude to běh na dlouhou trať," konstatoval. NKÚ se rozhodl přitvrdit poté, co některá jeho zjištění ukázala na opravdu zásadní chyby státních úředníků, upozornilo Euro.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
