Stavba nového odbavovacího terminálu přijde celkem na 98,1 milionu korun. Kromě evropských peněz obdrží Karlovarský kraj ještě 7,7 milionu korun ze státního rozpočtu a sám se na akci bude podílet částkou 10,9 milionu korun. Nový terminál, jehož stavba už začala, má být dokončen letos v prosinci, uvedl Pavel. "Veškeré náklady nejdříve uhradí Karlovarský kraj a jakmile bude terminál zkolaudován a uveden do provozu, dostaneme peníze z EU. Na akci jsme se chystali v předstihu, takže finance máme," řekl.
Po dokončení nového terminálu dokáže karlovarské letiště odbavit až půl milionu cestujících za rok. To je osmkrát více, než byl počet odbavených lidí v loňském roce. Hala má futuristickou konstrukci připomínající trup letadla bez křídel. Kromě prostor určených pro odbavování cestujících v ní vznikne také místo pro komerční účely. Letos v květnu skončila na letišti modernizace staré haly, jež vyžadovala úpravy po vstupu České republiky do schengenského prostoru. Úpravy stály asi 56 milionů korun.
Karlovarský kraj už předtím investoval s využitím dotací EU do rozvoje letiště přes 146 milionů korun - na zvýšení únosnosti ranveje a zabezpečovací zařízení. Přestavbu staré haly pak financoval téměř z poloviny z takzvaných norských fondů. "Letiště je strategické pro rozvoj regionu a pokud sem chceme přilákat letecké společnosti, musíme nabídnout kvalitní zázemí. Bez finanční podpory z Evropské unie by byla jeho modernizace mnohem složitější. Kraj by se ale do ní stejně pustil," uvedl Pavel.
Mezinárodní letiště Karlovarského kraje v Olšových Vratech hospodařilo loni se ziskem po zdanění kolem 2,5 milionu korun. Jeho ekonomická bilance se tak po ztrátě z roku 2006, která byla 1,8 milionu korun, zlepšila. Z vytvořeného zisku použije letiště kolem 1,9 milionu korun na pokrytí ztráty z roku 2006, což kraj plánoval. Ztráta vznikla kvůli neplánované odstávce při modernizaci ranveje. Loni terminálem prošlo 64.641 cestujících. V porovnání s rokem 2006 počet odbavených vzrostl asi o 82,65 procenta.
O dotace z EU určené v plánovacím období 2007 až 2013 pro takzvaný region soudržnosti severozápad zatím usilovalo v Karlovarském a Ústeckém kraji 263 projektů. Z toho do dalšího kola postoupilo 175 projektů. Pro žadatele z Ústeckého a Karlovarského kraje je do roku 2013 připraveno v Regionálním operačním programu téměř 746 milionů eur (přibližně 18 miliard korun).
Vladimír Meluzín jpt



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
