Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research sdělil, že na začátku letošního roku bylo v Česku 561 diskontních prodejen, zatímco supermarketů fungovalo 547 a hypermarketů 231. Mezi hlavní diskontní obchodníky patří Lidl, Penny Market či Plus Discount. "Diskontní prodejny představují nejrychleji se rozvíjející maloobchodní formát v ČR. Jejich počet se od poloviny 90. let více než zdesetinásobil," poznamenal Cabal.
Obliba diskontních prodejen dlouhodobě roste a nyní je jako hlavní nákupní místo uvádí 21 procent českých domácností. Naopak popularita supermarketů je již třetím rokem na historickém minimu a pohybuje se kolem 17 procent. Více lidí nakupuje potraviny v malých samoobsluhách a pultových prodejnách, které preferuje 19 procent domácností. Nejoblíbenějším nákupním formátem jsou od roku 2002 hypermarkety (41 procent domácností).
Zatímco u diskontních prodejen jsou podle studie hlavním lákadlem pro zákazníky akční slevy, příznivé ceny a prodejní doba, tak k nákupu v supermarketu lidi motivuje jejich příhodná poloha, široká nabídka sortimentu; ceny jsou až na třetím místě.
Nejvíce prodejní plochy mají diskontní řetězce ve Středočeském kraji, kde zabírají přes 63.000 metrů čtverečních, což je 15 procent všech diskontních ploch v ČR. "Nejmenší celková plocha diskontních prodejen je ve Zlínském kraji, a to necelých 17.000 metrů čtverečních. V ČR je přitom v průměru 40 metrů čtverečních diskontní plochy na 1000 obyvatel," uvedl Cabal.
Supermarketové řetězce po obsazení velkých měst nyní stále častěji míří do menších obcí, v nichž mají pevné postavení právě diskontní řetězce. "Většina supermarketových řetězců je situována ve větších městech, zejména v Praze. Výjimkou jsou pouze supermarkety spotřebních družstev, umístěné často v menších městech," řekl Cabal.
Konkurence na tuzemském trhu zřejmě ještě přitvrdí, protože do Česka možná zamíří německý diskontní řetězec Aldi. Firmy loni v Plzni založila dceřinou firmu Aldi Czechia a nyní má v Česku na své jméno zaregistrovanou i internetovou doménu www.aldi.cz. O příchodu dravého diskontního řetězce Aldi na český trh spekulují odborníci již dlouho. Společnost Aldi, která má v Evropě několik tisíc prodejen s potravinami a spotřebním zbožím, totiž expanduje na Slovensko, do Maďarska a Polska.
Deseti největším obchodním řetězcům v roce 2007 podle předběžných údajů firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. První místo na žebříčku největších obchodníků přitom loni obhájila s odhadovanými tržbami 51,1 miliardy korun maloobchodní skupina Schwarz, která provozuje diskontní prodejny Lidl a hypermarkety Kaufland.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
