Na parkovišti Stocker Holz u Trischingu pokřtili sedm metrů vysokou bronzovou sochu ambergského výtvarníka Haralda Bäumlera. "Dílo znázorňuje nerozlučnost Východu a Západu," řekl autor. Na novém dálničním úseku se hned neobjevily automobily, ale stovky běžců půlmaratonu, který odstartovala po 15:00 spolková kancléřka. "Řidičům se dálnice otevře až ve čtvrtek v 16:00," řekl Zdeněk Růžička z českého ministerstva dopravy.
Stavba posledního úseku dálnice A6 od křižovatky s A93 směrem na Norimberk do Pfreimdu přišla na 168 milionů eur (téměř 4,2 miliardy korun). Začala v červnu 2004, ale byla několikrát přerušena. Zahrnuje devět mostů, 11 nadjezdů, 12 podjezdů a dvě křižovatky.
"Podle mezivládní dohody se měly dálnice D5 (česká) a A6 (německá) propojit ve stejném termínu v roce 2006. Poté, co jsme to my splnili, se dva roky jezdilo z Rozvadova po dálnici jen kousek k německé severojižní dálnici A93," řekl Petr Otásek, koordinátor stavby dvacetikilometrového obchvatu Plzně, který byl jako poslední stavba dálnice D5 Praha - Rozvadov otevřen v říjnu 2006. Ve stejném termínu dokončili Němci "jen" 34 kilometrů dálnice A6 od hranic ke křižovatce Oberfälzer Wald.
"Řidiči mířící na Norimberk a dále mají teď lepší a bezpečnější cestu. Dálnice v Německu jsou velmi kvalitní," řekl mluvčí profesního sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj ale nebyly na trase žádné zásadní problémy při sjezdech a objížďkách, dopravu na západ to nijak zásadně neomezovalo. Cesta kamionu se zrychlí asi o 20 minut.
Podle Felixe je pro české řidiče daleko důležitější dobudování obchvatu Prahy, stavba dálnice do Rakouska, která zcela chybí, a dokončení zhruba 20 kilometrů dálnice ve směru na Drážďany.
S tím souhlasí Tomáš Faller, šéf představenstva CS Cargo, největšího tuzemského silničního dopravce. "Každý kilometr dálnice nám zrychlí a zjednoduší cestu. Díky lepší návaznosti si dokážeme lépe spočítat časy," dodal. Firma vždy využívá raději dálnice, i kdyby cesta byla delší; hlavně kvůli bezpečnosti a nižší spotřebě.
Dneškem se na německém území uzavřelo napojení Česka na západní dálniční síť. V říjnu 2006 dokončili Němci dálnici vedoucí od Prahy přes Krušné hory na Drážďany a také úsek dálnice A6 od Rozvadova k severojižní dálnici A93 spojující Amberg, Řezno a Mnichov, čímž se poprvé v historii propojila východoevropská dálniční síť se západoevropskou. Z Česka se dá od té doby bez přerušení dojet například do Mnichova a Itálie.
A6 je součástí evropské silnice E50, nadregionálního spojení Západ - Východ vedoucího z Prahy do Paříže. "Po rozšíření EU na východ a s tím spojené zesílené výměny zboží a služeb získalo toto spojení zásadní význam," řekl Thorsten Eckert, organizátor dnešního otevření. Stavba, která se stala součástí transevropské dopravní sítě, měla podle něj podobnou prioritu jako dopravní spojení východního a západního Německa. Silnice Via Carolina ze Zlaté Prahy do Norimberku získala na významu už ve 14. století za vlády Karla IV. Nová dálnice Praha - Plzeň - Rozvadov - Amberg - Norimberk převzala její jméno.
Další přímé dálniční spojení s Německem vede z Prahy na sever do Drážďan. Zde si ale ještě řidiči musí počkat na dostavění chybějícího úseku české D8 mezi Lovosicemi a Teplicemi.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
