"Bojuji proti přehradě. To je nyní důležité. Chci její stavbě zabránit. Proto mi připadá zbytečné dělat na svůj majetek odhad," řekl Milan Zelinka. Je jedním z trojce majitelů, kteří zatím odmítli se správcem toku spolupracovat. V obci se narodil. "Nechci se odtud stěhovat. Chci zůstat a abych měl to, co mám dnes," řekl podnikatel, který v Nových Heřminovech provozuje autoopravnu. Na pozemcích o rozloze čtyři hektary má kromě dílny i dům.
"Když jsem se ptal, jestli bychom toto mohli dostat na jiném místě v Heřminovech, na povodí řekli, že ne. Prý mají pozemky až někde v Úvalně. Stěhovat se ale nechci," vysvětlil.
Schneider zatím nepřipouští možnost, že by se přikročilo k vyvlastnění majetku. "To je krajní řešení. Budeme jednat, jednat a jednat. Věřím, že se dohodneme," řekl dnes novinářům.
V souvislosti s přehradou a dalšími navazujícími stavbami by se mělo bourat 56 staveb. Ne všechny jsou přímo v Nových Heřminovech. Jednatřicet z nich je přímo v zátopové oblasti a 24 nad hranicí budoucí hladiny. "V první skupině jsme už oslovili 30 majitelů. Jednoho se nám dosud nepodařilo kontaktovat. Deset už vyslovilo souhlas a připravujeme smlouvy. Další čekají na posudky," řekl Schneider. Dodal, že ze skupiny nad zátopovou hranicí už s dohodou souhlasilo šest majitelů.
Podle informací Povodí Odry oslovení majitelé si ve všech případech vybrali možnost, že za majetek dostanou peníze. Ani jeden z nich zatím nepožádal o to, aby mu správce toku nový domov postavil na klíč.
Povodí Odry dnes představilo i několik variant obchvatu obce. Nová silnice se musí postavit ještě před stavbou přehrady. Stávající komunikace totiž zanikne. Návrhy vypracovalo Ředitelství silnic a dálnic Brno. Severní obchvat, který by Nové Heřminovy rozdělil na dvě poloviny, je nepřípustný pro obyvatele a vedení obce. Znatelný zásah do života lidí dnes připustil i Schneider. "I ministr zemědělství prohlásil, že tuto variantu prosazovat nebude," řekl.
Další varianty vedou podél jižní strany Heřminov a ve dvou se počítá se stavbou 400 až 600 metrů dlouhého tunelu. Náklady na jednotlivé varianty se pohybují od 1,1 do 2,2 miliardy korun. Nejdražší jsou s tunelem.
"Nemůžu žádnou komentovat. Nechápu, že povodí udělalo tiskovku ještě před tím, než nás s návrhy seznámilo. V této kauze to už je ale normální. Nás se nikdo na nic neptá a vše se dozvíme poslední," komentoval situaci starosta obce Radovan Jílka. Dodal, že jako nejpřijatelnější mu připadá vést obchvat tunelem. "Proto jsme si vynutili, aby se zpracovaly i tyto varianty," zakončil.
Výstavba nádrže v Nových Heřminovech se řeší už několik desítek let. Vodní dílo začalo být aktuální opět po roce 1997, kdy Moravu a Slezsko postihly katastrofální povodně. Stavba by neměla začít dříve než v roce 2016 a celé dílo včetně přidružených staveb by mohlo být dokončeno v roce 2020. Ministerstvo zemědělství předpokládá, že celkové náklady budou osm miliard Kč. Za tuto sumu by měla být postavena nejen přehrada, ale i nová silnice a v částce jsou zahrnuty například i další úpravy koryta řeky.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
