V Plzni začala stavba západního obchvatu za tři miliardy

07.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 7. října (ČTK) - V Plzni dnes začala největší silniční stavba posledních desetiletí. Šestikilometrový západní obchvat Plzně za téměř tři miliardy korun umožní řidičům z Klatovska dostat se na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole. Obchvat, který bude celý hotový v roce 2015, odlehčí nejzatíženějším tepnám ve městě - Klatovské a Karlovarské třídě.

Po deseti letech příprav odstartovala dnes nultá etapa stavby silnice, část městského okruhu, z Domažlické na Vejprnickou ulici. Jde o více než kilometr nové komunikace, kterou zaplatí město, řekl technický náměstek primátora Petr Rund.

Severozápadní obchvat povede pouze v katastru města. Dálniční obchvat Plzně, zprovozněný v říjnu 2006, vedl po pozemcích města, ale hlavně dalších obcí, jako jsou Líně, Štěnovice a Ejpovice. Tato část dálnice o délce 20,5 km přišla na 13 miliard korun.

"Nultá etapa severozápadního obchvatu bude stát včetně DPH a rezerv 163 milionů korun," řekl ředitel SSŽ Plzeň Zdeněk Soukup. Podle Runda se otevře se koncem roku 2009, nevyloučil ale zrychlení stavby.

Řidiči směřující od Domažlic nebo po dálnici z Rozvadova budou tudy moci jezdit do městské části Skvrňany a dále na Cheb anebo přes Vejprnice na karlovarskou výpadovku. Nebudou muset využívat dosavadní úzkou silnici, která vede velmi nebezpečnou "myší dírou" pod tratí na Domažlice a ústí na komunikaci na Vejprnice. Silnice bude mít standardní šířku 7,5 metru a umožní průjezd širším tunelem pod tratí.

Vlastní stavba severozápadního obchvatu začne ve druhém pololetí příštího roku. Jeho první etapa povede z Nové Hospody (od kruhového objezdu na konci průmyslové zóny Borská pole) do Křimic na chebskou silnici. "O územní rozhodnutí už jsme požádali," řekl Rund. Na úseku o délce 2,5 kilometru probíhá už druhým rokem majetkoprávní příprava a radnice trvale vykupuje pozemky. "První etapa přijde na 950 milionů korun, kraj dává 680 milionů korun, zbytek tvoří stavební objekty města," řekl krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš. Nejdražší bude přemostění údolí Vejprnického potoka estakádami.

Pozemky pod první částí silnice mají být vykoupeny do poloviny příštího roku, kdy má být vydáno stavební povolení. Peníze získá kraj z evropského programu ROP. První část obchvatu z Borských polí až na chebskou výpadovku má být otevřena v roce 2012. Druhá etapa, která vyústí na Karlovarské třídě, přijde na 1,8 miliardy Kč. Její nejdražší část bude estakáda přes řeku Mži. Celý obchvat se otevře v roce 2015.

Město a kraj podepsaly už před startem nulté etapy dohodu, z níž plynou povinnosti obou stran při stavbě obchvatu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK